Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijszetting als ondernemingsgedrag

De dagen van op kosten gebaseerde, vaste, reactieve prijzen zijn voorbij. In turbulente tijden behalen bedrijven duurzaam…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door verschillende ontwikkelingen en veranderingen (technologisch, klanteneisen, internet) is de tijd rijp voor bedrijven om de rol van prijs als strategische variabele opnieuw te definiëren. Prijs moet een innovatief middel worden voor aanpassing aan, en om te kapitaliseren op steeds complexere veranderingen in de externe omgeving. Dat is de essentie van ‘ondernemingsprijszetting’, en de sleutel tot de turbulente toekomst. Prijszetting kan een cruciale rol spelen bij het behalen van concurrentievoordeel. Voorwaarde is dan wel dat managers meer begrip ontwikkelen van de dimensies en componentbeslissingen die onder de algemene noemer van ‘prijszetting’ vallen. Het gaat om vier kerndimensies van prijszetting: op kosten versus op markten gebaseerd; risicomijdend versus risicobereid; reactief versus proactief en; standaardisatie versus flexibiliteit. Daarnaast moeten beslissingen worden genomen op vijf kerngebieden, te weten prijsdoelen, prijsstrategie, prijsstructuur, prijsniveaus en prijspromotions.

related partner content for mobile comes here

Vervolgens moeten managers de componenten op een systematische en geïntegreerde manier benaderen. Daarbij moeten ze zich ervan verzekeren dat alle inspanningen worden aangestuurd door een consistente, onderliggende ondernemingsfilosofie ten aanzien van prijszetting. Aan te bevelen is een filosofie van ‘ondernemersprijszetting’, dat wil zeggen, een prijszettingsbenadering die op de markt gebaseerd is, proactief, flexibel en die een bereidheid weergeeft om gecalculeerde risico’s te lopen.

< SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in