Pr-strategie internetbedrijven miniem
Voor dit onderzoek zijn ondermeer twintig diepte-interviews gedaan met directeuren en marketing managers van jonge internetbedrijven. Doel van het onderzoek was inzicht te krijgen in de communicatiepraktijk van internetbedrijven en hun behoefte aan ondersteuning op dat gebied.
Hoewel de meeste van de ondervraagde internetbedrijven aangaven, dat ze
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altenacommunicatie erg belangrijk vonden, bleek er van een duidelijke visie op de
rol van communicatie voor de eigen organisatie geen sprake. De meeste
internetbedrijven beschikken dan ook niet over een strategisch
communicatiebeleid. Slechts twee bedrijven hebben een functionaris in
dienst, die zich fulltime of parttime met PR en communicatie bezighoudt. In
zestig procent van de bedrijven valt communicatie direct onder de
verantwoordelijkheid van de directeur. In de communicatie-aanpak van internetbedrijven krijgt marketingcommunicatie veruit de meeste aandacht. Maar ook voor de marketing is meestal geen beleidsplan opgesteld. De meest gehanteerde communicatiemiddelen zijn uiteraard de eigen website en
e-mail, persoonlijk contact met klanten, free publicity, direct mail en
advertenties. Aan andere vormen van communicatie zoals corporate
communicatie, arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie wordt bijna
geen aandacht besteed. Internetbedrijven maken over het algemeen weinig gebruik van de diensten van communicatie-adviesbureaus, omdat ze niet overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van een extern bureau. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen de ervaringen, die Wisse Kommunikatie de afgelopen jaren in haar contacten met internetbedrijven
heeft opgedaan. (Bron: Wisse Kommunikatie)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid