Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderschat nooit de invloed van kleur

Hoe structurele beïnvloeding de betekenis van een kleur bepaalt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De impact van een merkbeeld en zijn Gestalt-elementen wordt vaak nog onderschat, zeker van de impact van bepaalde onderdelen erin.

related partner content for mobile comes here

Een mooi voorbeeld is de kleurstelling. Heeft een merk zich jarenlang verbonden met een kleur; verwachten ze bij een kleurwijziging dat de klant dit ook direct oppakt. Zowel qua vindbaarheid als ook qua emotionele betekenis.

Maar zo werkt het toch niet...

Handig weekschema

Een kennis van me had thuis zo&;n handig weekschema-opgehangen. Je kent ze wel: je kunt er alle hobby&;s, schooltijden, zwemlessen, KDV-tijden en wat al niet meer netjes op kwijt.

Zo weet je precies waar je aan toe bent. Ongeveer natuurlijk, want het loopt toch altijd net anders... 

Hij had ‘at random’ de dagen een kleur gegeven en hoppa: het schema was klaar voor gebruik.  Nu zou alles goed verlopen. Toch?

 

 

Maar nee: zijn kinderen raakte totaal in verwarring.

Op dinsdagen dachten ze dat ze zwemles hadden, terwijl dit juist op donderdag was. Op woensdag spelen we bij oma, meenden ze. Maar dit was toch echt op vrijdag volgens het schema etc.

Hij dacht: het zal nog even wennen zijn voor ze. Maar het werd na verloop van tijd niet beter. 

Aap uit de mouw

De aap kwam uit de mouw tijdens een ouder-kindgesprek hadden op school.

De juffrouw vertelde wat ze zoal met de klas deed aan de hand van haar weekschema.

Met - u raadt het al - een andere kleurindeling...

Sinds die tijd volgen ze in het gezin netjes de kleurstelling van school. En ja, er is thuis iets minder chaos dan voorheen :-)

Twee conclusie kunnen we trekken:

  • Weet welke attributen (kleur, vorm, symbool, metafoor et cetera.) jij bezit en welke de concurrentie bezit;
  • Achterhaal de culturele betekenis van de attributen, waarmee je je merk laadt of wilt gaan laden.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in