Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse universiteiten oogsten internationale lof voor communicatiewetenschap

Mooie beoordelingen UvA, Vrije Universiteit en de Universiteit Twente
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Pluim op de hoed en veer in de kont van de afdelingen communicatiewetenschappen van de UvA, de Vrije Universiteit en de Universiteit Twente. Volgens een onderzoek van een internationale visitatiecommissie doen de drie het erg goed, vooral de UvA en de VU kregen lovende kritieken.

related partner content for mobile comes here

De drie opleidingen werden tegen het licht gehouden in de periode 2008-2013 onder auspiciën van Quality Assurance Netherlands Universities (QANU), een organisatie die universiteiten kunnen inhuren om hun afdelingen en studieprogramma’s te beoordelen.

Ascor

De ASCor wordt in het rapport overladen met superlatieven. ‘The Committee cannot find much to criticise or any recommendations to make for this very successful institute,’ zo schrijft de commissie. Ook vinden de beoordelaars het Youth and Media Entertainment-programme van wereldklasse. Politieke communicatie en journalistiek behoudt zijn positie van cutting-edge programma van wereldklasse in politieke communicatie en media effecten’. 

Alle drie de UvA-programma’s krijgen uiteindelijk dezelfde beoordeling: 4,6 op een schaal van 5.

VU

Ook het VU-programma Communication Choices, Content and Consequences kreeg uitstekende kritieken met een gemiddelde waardering van 4,6.

Het CCCC-programma is volgens de visitatie-commissie zichtbaar op topniveau op alle drie de kerngebieden van het onderzoeksprogramma, CCCC-leden hebben bovendien goed-geciteerde artikelen gepubliceerd in wetenschappelijke journaals van het hoogste niveau. Ook draagt de VU bij met belangrijke theorethische  (media en moraal) en methodologische bijdragen (automatische contentanalyse) naar het vakgebied.

De commissie noemt het programma ‘sterk’ -  veel sterker ook dan uit het zelfevaluatierapport van de VU naar voren kwam.

Kleine aanmerking: het CCCC-programma kan zich naast de verbindingen die het heeft met disciplines buiten de communicatie meer profiteren van mogelijkheden van intra-disciplinaire samenwerkingen.

Twente

Ook mooie woorden voor Twente, dat door de visitatiecommissie wordt geprezen om het feit dat het als relatief klein onderzoeksprogramma erg productief is, een groot terrein bestrijkt en interessant en waardevol onderzoek verricht.

De commsisie was vooral onder de indruk van de brede context binnen de universiteit Twente met een expliciete link tussen technologische en sociale programma’s: The Committee feels that this provides a unique, innovative, and valuable character to the Institute.

Wel stonden de afgelopen jaren in het teken van krimp, wat heeft geresulteerd in een bescheiden programma wat betreft aantal medewerkers en de breedte van het onderzoeksterrein.

Daar ligt ook een zwakte, de commissie adviseert het aantal promovendi  te laten stijgen.

Lees het gehele onderzoeksverslag.

Foto: impresssie van Roeterseiland, waaar Ascor is gevestigd. UvA.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in