Misvattingen in reclameonderzoek
Recallmetingen en onderzoek waarin consumenten wordt gevraagd hoe reclame hun gedrag heeft beïnvloed, leveren onjuiste resultaten op.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Dankzij neurowetenschappen en nieuwe onderzoeksmethoden zijn nieuwe inzichten ontstaan in reclame(ver)werking, reclame-effectiviteit en marketing-ROI. En toch vertrouwen veel marketeers nog altijd op achterhaalde reclameherinneringmetingen en zelf opgegeven meningen van consumenten over ‘door welke media ben ik het product gaan kopen’, terwijl deze aantoonbaar onjuiste uitkomsten opleveren. Recent(er) onderzoek laat bijvoorbeeld zien:
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
related partner content comes here
- gevraagd naar waar ze een reclame gezien hebben (bijvoorbeeld op internet) geven consumenten vaak een verkeerde bron op (bijoorbeeld. tv), zelfs als exposure enkele seconden daarvoor heeft plaatsgevonden;
- we besteden weinig aandacht aan reclame-uitingen, maar verwerken ze wel op een bepaald niveau. De boodschappen beïnvloeden onze attitude en gedragingen wel degelijk, ook als we ons niet bewust herinneren dat we de reclame gezien hebben. Consumenten kúnnen dus niet beschrijven hoe reclame hen beïnvloedt; onze hersenen laten dat niet toe.Reclameherinnering en recallmetingen, en consumenten vragen of ze jou product hebben gekocht dankzij reclame, zal dus onjuiste resultaten opleveren. Wie écht inzicht wil krijgen, zal de betekenis en de actie die de marketing stimuleert (met of zonder de expliciete kennis van de consument), via wetenschappelijke observaties in gerandomiseerde experimenten moeten meten. Bron: Journal of Advertising Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid