Overslaan en naar de inhoud gaan

Misvattingen in reclameonderzoek

Recallmetingen en onderzoek waarin consumenten wordt gevraagd hoe reclame hun gedrag heeft beïnvloed, leveren onjuiste resultaten op.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dankzij neurowetenschappen en nieuwe onderzoeksmethoden zijn nieuwe inzichten ontstaan in reclame(ver)werking, reclame-effectiviteit en marketing-ROI. En toch vertrouwen veel marketeers nog altijd op achterhaalde reclameherinneringmetingen en zelf opgegeven meningen van consumenten over ‘door welke media ben ik het product gaan kopen’, terwijl deze aantoonbaar onjuiste uitkomsten opleveren. Recent(er) onderzoek laat bijvoorbeeld zien:

related partner content for mobile comes here
  • gevraagd naar waar ze een reclame gezien hebben (bijvoorbeeld op internet) geven consumenten vaak een verkeerde bron op (bijoorbeeld. tv), zelfs als exposure enkele seconden daarvoor heeft plaatsgevonden;
  • we besteden weinig aandacht aan reclame-uitingen, maar verwerken ze wel op een bepaald niveau. De boodschappen beïnvloeden onze attitude en gedragingen wel degelijk, ook als we ons niet bewust herinneren dat we de reclame gezien hebben. Consumenten kúnnen dus niet beschrijven hoe reclame hen beïnvloedt; onze hersenen laten dat niet toe.Reclameherinnering en recallmetingen, en consumenten vragen of ze jou product hebben gekocht dankzij reclame, zal dus onjuiste resultaten opleveren. Wie écht inzicht wil krijgen, zal de betekenis en de actie die de marketing stimuleert (met of zonder de expliciete kennis van de consument), via wetenschappelijke observaties in gerandomiseerde experimenten moeten meten. Bron: Journal of Advertising Research
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in