Gedragscode streetmarketing


De leden van de DFMA (Nederlandse branchevereniging van Field Marketing bureaus) hebben 2 november jongstleden de nieuwe gedragscode in Streetmarketing aangenomen.
Streetmarketing wordt steeds meer ingezet als onderdeel van de totale marketingmix. De aangenomen gedragscode is volgens DFMA een zelfregulerende code, die de kwaliteit van Streetmarketing moet verhogen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn de code is onder andere de oprichting van een centraal klachtenmeldpunt vastgelegd. Op deze wijze kunnen de consument, maar ook winkeliers of gemeenten (op wiens grondgebied streetmarketing wordt uitgevoerd) hun klachten kenbaar maken en kunnen de DFMA leden het niveau van hun werk monitoren.
Ook staat omschreven hoe een streetmarketeer zich moet gedragen tegenover degene die hij benadert en hoe hij moet omgaan met zijn omgeving. Concreet betekent dit dat een streetmarketeer zich te allen tijden moet kunnen legitimeren, geen rommel mag achterlaten op straat, een consument maar één keer mag aanspreken en bijvoorbeeld maar één productsample mag overhandigen.
Bij het opstellen van de gedragscode Streetmarketing is samengewerkt met de DDMA en vervolgens met diverse partijen gesproken, zoals BVA, SRC, en diverse gemeenten.
In de code wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van Streetmarketing, zoals bijvoorbeeld productsampling, flyering, directe verkoop, leden-, donateur- en abonneewerving. De regels en normen in de gedragscode omvatten zowel de organisatie als de uitvoering van streetmarketingacties.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid