Facebook en WhatsApp populairst onder beroepsbevolking


Tussen de mannelijke en vrouwelijke beroepsbevolking blijkt verschil te zitten in het gebruik van apps. Bijna de helft van de vrouwen noemt Facebook (46%) als een van haar favoriete Apps, terwijl dit bij de mannen op 28% blijft steken. WhatsApp is bij mannen net iets populairder (29%). Apps als Wordfeud, Hyves, Appie en spelletjes zijn onder vrouwen duidelijk populairder dan onder mannen. Bij mannen geldt dat meer voor apps als AD, Teletekst, LinkedIn en Gmail.
Tussen generaties zijn ook verschillen te zien. De groep jonger dan 25 gebruikt veel meer apps gerelateerd aan social media zoals Facebook, Hyves, en Twitter. Ook Angry Birds en Draw Something doen het goed. Bij de groep onder de 35 jaar scoren functionele en informatieve apps - zoals die van banken en NS - relatief beter ten opzichte van andere generaties. De groep tussen de 35 en 50 jaar gebruikt nog meer functionele apps, terwijl deze minder gebruik maakt van de populaire Apps als Facebook, WhatsApp en Twitter. Onder de groep 50 plus zijn naar verhouding Wordfeud, Buienradar, Weer en Google populairder.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTop 10 Apps:
Facebook 37%
Whatsapp 32%
Nu 16%
Wordfeud 16%
Twitter 15%
Telegraaf 5%
Buienradar 5%
Rabobank 4%
ING 4%
Angry Birds3%
De onderzoekers zien dat apps en ‘mobile’ steeds belangrijker worden in werving; vacatures worden via social media doorgezet en vervolgens mobiel gelezen. Toch zijn arbeidsgerelateerde apps niet populair onder baanzoekers en baanwisselaars. Alleen LinkedIn is populair.
Technische verantwoording
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 afgenomen wordt onder ruim 5.000 unieke respondenten per kwartaal door Intelligence Group. Op jaarbasis worden minimaal 20.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten, scholieren en ZZP’ers). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid