Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Effectieve online corporate film duurt 3 tot 7 minuten’

Een effectieve online corporate film duurt drie tot zeven minuten, spreekt de kijker direct aan met 'je' of 'u', geeft duidelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hilde Mussche deed, als studente Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, onderzoek naar het gebruik van corporate films op websites. Zij selecteerde een aantal corporate webfilms en legde deze voor aan een groep respondenten. Op basis van de uitkomsten van haar onderzoek stelde Mussche een checklist op voor effectieve online corporate films. Die begint met een goede vorm en inhoud van de film.

related partner content for mobile comes here

Enkele punten uit de checklist:

* spreek de kijker in de film persoonlijk aan met ‘je’ of ‘u’;
* voorkom overheersende muziek en achtergrondgeluiden;
* zorg ervoor dat de video tussen de drie en zeven minuten lang is;
* laat de kernwaarden van uw organisatie terugkomen in vormgeving en montage;
* geef duidelijke voorbeelden van de werkzaamheden van uw organisatie;
* laat medewerkers aan het woord.

Niet alleen de inhoud van een corporate film is belangrijk. Ook de manier waarop de film wordt aangeboden, telt mee. Uit het onderzoek blijkt dat kijkers graag controle hebben over de film:

* kijkers bepalen graag zélf wanneer de film start (dus niet: automatisch laten afspelen);
* kijkers bepalen graag zélf hoe de film afspeelt (in klein venster, in nieuw scherm, beeldschermvullend);
* kijkers hebben graag inzicht in de lengte van de film en in hoe ver ze al zijn gevorderd;
* kijkers bedienen graag zélf de player: start, stop, pauze, volume, mute, fullscreen;
* kijkers lezen graag eerst een korte inleidende tekst over de film.

De volledige checklist kan worden gedownload op via

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in