Dutch Design Week: ego-design is uit
De spannendste ontwikkelingen bevingen zich in de grijze zones, het niemandsland tussen disciplines en industrieën. En iedereen kan zich -ongeacht leeftijd of achtergrond- verwonderen, meedoen en meedenken.
Design is de R&D afdeling van de economie, hier worden nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen ontwikkeld. Voor merken bieden ontwerpers de brug naar cultuur, gemeenschappen, en het engagement, dat zij zo broodnodig hebben in de nieuwe transparante marktplaats die de wereld is geworden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet is de R&D afdeling van ons burgerschap. Journalisten gaan steeds vaker samen werken met ontwerpers om de immer aanzwellende golf van informatie inzichtelijk en begrijpelijk te maken voor het publiek. Gereedschappen worden ontwikkeld waardoor de lijnen tussen burgers en overheid korter worden.
Design in de zorgsector zal de vergrijzende babyboom generatie toegang geven tot empatische producten en diensten, die hopelijk de doomscenarios van vandaag de dag kunnen afwenden. Bij het Designhuis betrap ik een groep babyboomers die gepassioneerd discussiëren over de functionaliteit van een ogenschijnlijk dunne zachte gordel van textiel, die onzichtbaar onder kleding kan worden gedragen en claimt kwetsbare heupen te beschermen bij het vallen. Zit het lekker? Ziet het er wel mooi uit onder je strakke koltrui? Werkt het ook als je van de fiets valt? De ontwerper lijkt aan alles te hebben gedacht. Het Ego-design is uit, design voor en door iedereen is de definitieve nieuwe norm.
Niet al het werk tijdens de DDW komt voort uit louter optimisme. Speculatieve toekomst scenario’s worden ook juist ontwikkeld om maatschappelijke discussie op gang te brengen. Neem de Magic Meatballs, lab gegroeide gehaktballetjes in regenboogkleuren voor kinderen die geen groentes willen eten. In de toekomst kunnen ze special op de voedselbehoefte van jouw kind worden ontwikkeld. Het voorziet in een behoefte, en misschien is het een duurzame oplossing, maar is het juist? Door dit scenario tastbaar maken brengt die discussie op gang.
De crisis mag voortwoekeren, maar tijdens de Dutch Design Week blijkt de toekomst maakbaarder te zijn dan je wellicht dacht. Of de optimistische scenario’s ook echt waar kunnen worden gemaakt, is de vraag. De toekomst zal het uitwijzen, maar de beweging is ingezet. Kan je zelf wel wat extra R&D gebruiken? Team up met een ontwerper, dat is inmiddels een bewezen formule.
Anne Miltenburg is ontwerper en bestuurslid van BNO.
@annemiltenburg
Eerdere bijdragen:
Boer zoekt ontwerper
Dutch Design Week: Business Bootcamp
Dutch Design Week: de innerlijke mens
Design als idee
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid