Overslaan en naar de inhoud gaan

Dutch Design Week: ego-design is uit

De afgelopen dagen heeft de Dutch Design Week bewezen dat design de Research & Development afdeling van Nederland is, zegt Anne Miltenburg.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De spannendste ontwikkelingen bevingen zich in de grijze zones, het niemandsland tussen disciplines en industrieën. En iedereen kan zich -ongeacht leeftijd of achtergrond- verwonderen, meedoen en meedenken.

related partner content for mobile comes here

Design is de R&D afdeling van de economie, hier worden nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen ontwikkeld. Voor merken bieden ontwerpers de brug naar cultuur, gemeenschappen, en het engagement, dat zij zo broodnodig hebben in de nieuwe transparante marktplaats die de wereld is geworden.

Het is de R&D afdeling van ons burgerschap. Journalisten gaan steeds vaker samen werken met ontwerpers om de immer aanzwellende golf van informatie inzichtelijk en begrijpelijk te maken voor het publiek. Gereedschappen worden ontwikkeld waardoor de lijnen tussen burgers en overheid korter worden.

Design in de zorgsector zal de vergrijzende babyboom generatie toegang geven tot empatische producten en diensten, die hopelijk de doomscenarios van vandaag de dag kunnen afwenden. Bij het Designhuis betrap ik een groep babyboomers die gepassioneerd discussiëren over de functionaliteit van een ogenschijnlijk dunne zachte gordel van textiel, die onzichtbaar onder kleding kan worden gedragen en claimt kwetsbare heupen te beschermen bij het vallen. Zit het lekker? Ziet het er wel mooi uit onder je strakke koltrui? Werkt het ook als je van de fiets valt? De ontwerper lijkt aan alles te hebben gedacht. Het Ego-design is uit, design voor en door iedereen is de definitieve nieuwe norm.

Niet al het werk tijdens de DDW komt voort uit louter optimisme. Speculatieve toekomst scenario’s worden ook juist ontwikkeld om maatschappelijke discussie op gang te brengen. Neem de Magic Meatballs, lab gegroeide gehaktballetjes in regenboogkleuren voor kinderen die geen groentes willen eten. In de toekomst kunnen ze special op de voedselbehoefte van jouw kind worden ontwikkeld. Het voorziet in een behoefte, en misschien is het een duurzame oplossing, maar is het juist? Door dit scenario tastbaar maken brengt die discussie op gang.

De crisis mag voortwoekeren, maar tijdens de Dutch Design Week blijkt de toekomst maakbaarder te zijn dan je wellicht dacht. Of de optimistische scenario’s ook echt waar kunnen worden gemaakt, is de vraag. De toekomst zal het uitwijzen, maar de beweging is ingezet. Kan je zelf wel wat extra R&D gebruiken? Team up met een ontwerper, dat is inmiddels een bewezen formule.

Anne Miltenburg is ontwerper en bestuurslid van BNO.

Eerdere bijdragen:



Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in