Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Digitale mediabestedingen overstijgen die van televisie wereldwijd in 2017’

Zo voorspelt Magna Global (Interpublic Group). Zenith Optimedia (Publicis Groupe) voorspelt dit scenario ook, maar pas een jaar later, in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Televisie is dit jaar goed voor 38,4 procent van de wereldwijde advertentiebestedingen, maar zakt naar 38 procent in 2016. Digitale media blijven echter snel groeien: een stijging van 17,2 procent dit jaar en volgend jaar nog eens een stijging van 13,5 procent. De verwachting is dan ook dat digital televisie voorbij  zal streven als grootste advertisingcategorie aan het einde van 2017, aldus Magna Global.

related partner content for mobile comes here

Zowel Magna Global als Zenith Optimedia presenteren hun cijfers afgelopen maandag tijdens de Global Media and Communications Conference in New York.

De jaarlijkse voorspellingen van deze bureaus worden goed in de gaten gehouden door mediadirecteuren en beursanalisten. Media-aandelen hebben een bewogen jaar achter de rug; het lot van traditionele media is onzeker in een steeds digitalere wereld, in combinatie met een instabiele advertentiemarkt, daling van abonnementen en kijkcijfers.

In de meeste ontwikkelde landen is televisie minder aan het groeien en zelfs aan het stagneren. Magna Global voorspelt dat digitale media in de VS al in 2016 televisie voorbij zullen gaan als grootste advertisingcategorie, met 68 miljard aan sales, versus 66 miljard voor televisie.

Tot voor kort had met name print te lijden onder de budgetverschuivingen naar digital. Nu halen adverteerders echter ook zichtbaar geld weg bij TV, aldus Zenith Optimedia.

Advertentiegelden gaan nu sneller naar online video, social media en mobile. ZenithOptimedia voorspelt dat mobile ads in 2018 goed zullen zijn voor  50.2 procent van online advertisingbestedingen. Voor het eerst meer dan desktop advertising.

Deflatie
Doordat online en mobile advertising relatief goedkoper is, ontstaat er druk op media-exploitanten om hun prijzen te verlagen, met als resultaat dat de groei op de advertentiemarkt vertraagt. Magna Global denkt dat verkoop in de VS met 5,2 procent groeit in 2016, naar 176 miljard dollar. Echter, als je events als de Olympische Spelen en de verkiezingen niet meetelt, zie je dat percentage zakken naar 3,3 procent (versus 3,8 procent dit jaar)

Gemiddeld genomen voorspelt Magna Global een wereldwijde groei van 4,6 procent naar 526 miljard dollar in 2016.  ZenithOptimedia denkt aan 4,7 procent, naar 579 miljard dollar. WPP’s GroupM stelde zijn voorspelling bij van 4,8 procent naar 4,5 procent, naar 520 miljard dollar.

Bron: New York Times

Beeld: Kellog&;s ad 1995, Life Magazine,

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in