Overslaan en naar de inhoud gaan

Combineer crowdfunding met share en creëer een grote groep fans!

Sharing wordt steeds hotter en lijkt door nieuwe digitale toepassingen een steeds grotere vlucht te nemen. In 2010 werd delen, ruilen en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sharing wordt steeds hotter en lijkt door nieuwe digitale toepassingen een steeds grotere vlucht te nemen. In 2010 werd delen, ruilen en lenen in TIME magazine genoemd als 1 van de 10 ideeën die de wereld zou veranderen. Wordt dit aangewakkerd door de economische ontwikkeling of gaan we als maatschappij naar een hoger bewuster niveau van leven? Naar mijn idee zal het een combinatie van beiden zijn.

related partner content for mobile comes here

Collaborative Society
Vele initiatieven zijn inmiddels gestart. Thuisafgehaald, Peerby en Snappcar zijn hiervan enkele succesvolle Nederlandse voorbeelden. De site heeft een mooi (inter)national overzicht. is een platform voor de Nederlandse deeleconomie. Periodiek organiseert ShareNL via de MeetUp sessies.

Crowdfunding
In het verlengde van sharing vind ik crowdfunding een ander mooie ontwikkeling. Mede door de digitale ontwikkeling zijn de diverse initiatieven talloos. Het principe van crowdfunding kent vele uitvoeringen. Op hoofdlijnen wordt crowdfunding gekenmerkt door:

  • donatie: projecten waar om een donatie wordt gevraagd. In sommige gevallen wordt een kleine attentie als reward gegeven
  • voorverkoop model: je investeert een bedrag in een onderneming en de tegenprestatie krijg je in de vorm van product en/of dienst
  • lening: hierbij leen je een bedrag tegen een gunstige rente, vaak hoger dan op je spaarrekening. Hierbij is het ook mogelijk dat de lening in natura wordt uitbetaald, bijvoorbeeld in te leveren producten en/of diensten
  • converteerbare lening: een lening met daarbij het reht onder bepaalde voorwaarden om de lening om te zetten naar certifcaten van aandelen

Creeer trouwe fans
Regelmatig struin ik de diverse crowdfora af zoals Kickstarter, Indiegogo, Quirky en OnePlanetCrowd. is een mooi voorbeeld die zowel het share aspect combineert met crowdfunding. Snappcar is een autodeelplatform, waarbij mensen die een auto zoeken worden samengebracht met particuliere auto bezitters. Juist de eindgebruikers zijn essentieel voor Snappcar.  Via crowdfundingplatform OnePlanetCrowd heeft Snappcar enkele weken geleden een crowdcampagne gelanceerd. De perfecte match tussen crowd en share heeft geresulteerd dat zij na enkele dagen reeds het gestelde doel hebben bereikt. Inmiddels zijn de nieuwe doelstellingen (meer dan €300.000) bereikt en heeft Snappcar de eer de meest succesvolle crowdfuningcampagne te zijn bij OnePlanetCrowd. En er zijn nog 28 dagen te gaan!

Geldt de succesformule voor trouwe fans ook voor uw business? Ik hoor en leer graag van u!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in