Burger King experiment: Geen Whopper meer op het menu
Ter ere van het 50-jarig bestaan van de Whopper draait in de VS momenteel de 'Whopper freakout' campagne. In twee restaurants in Nevada heeft Burger King de all-time favorite burger van het menu gehaald en met verborgen camera's de reacties van klanten gefilmd.
Flabber schreef er al eerder over, maar de Wall Street Journal geeft nu ook wat interessante achtergrondinformatie. Volgens hen is de campagne een uitvloeisel van de 'deprivation research' die Burger King heeft gedaan.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaGedurende een periode werden vaste klanten gevraagd niet bij Burger King te eten. Vervolgens werd er gekeken naar de alternatieven die deze klanten gingen zoeken en in hoeverre ze daar tevreden over waren. Die informatie kon Burger King vervolgens weer gebruiken om de loyaliteit te vergroten bij haar eigen klantenkring.
Dezelfde onderzoekstechniek is ook gebruikt door telecomprovider Verizon, die een groep jeugdige klanten heeft gevolgd terwijl zij een weekend lang hun mobiele telefoon niet mochten gebruiken.
De opnames voor deze Burger King campagne vonden plaats in twee vestigingen in Las Vegas. Acteurs speelden de rol van Burger King medewerker en klanten werden stiekem gefilmd door acht verborgen camera's.
Klanten die een Whopper bestelden kregen te horen dat deze van het menu was gehaald. Soms ook kregen zij een burger van de concurrenten McDonalds of Wendy's mee. En dan is het wachten op de reacties, die in een acht minuten durende video te zien zijn. Ook zijn de beelden bewerkt tot kortere televisie-commercials.
Burger King claimt dat de campagne de afgelopen weken al heeft gezorgd voor een forse (double digit) omzetstijging van de Whopper.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid