2000 was topjaar voor reclamebureaus


Alleen gemeten voor de VS was de stijging nog groter. Amerikaanse bureaus haalden 14,6% meer binnen op een omzet van 150,64 miljard. Zo'n groei werd in de afgelopen tien jaar maar één keer eerder vertoond, namelijk in 1994. (In deze gegevens zijn overigens de puur interactieve bureaus niet -meer- meegenomen.)
Het afgelopen jaar was ook een topjaar voor overnames. De (Amerikaanse) grote drie: Omnicom Group (marktaandeel wereldwijd 13,9%), WPP Group (12,4%) en Interpublic Group of Cos (12,3%) slokten het een en ander op - en zijn nog niet helemaal verzadigd. Dit betekende dat terwijl er in 1999 nog 37 groter spelers in de markt waren (brutowinst 100 miljoen of meer) er in 2000 nog 27 over bleven. Verdwenen zijn bijvoorbeeld Saatchi & Saatchi, PLC, Lighthouse Global Network, Nelson Communications en Deutsch and Nationwide Adverstising Service. Consolidatie doet zich in de hele branche voor, aangestoken door klanten die hun opdrachten bij één bureau neer willen kunnen leggen om zo schaalvoordelen binnen te kunnen halen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>bron: advertising age<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid