Overslaan en naar de inhoud gaan

2000 was topjaar voor reclamebureaus

Zeker tegen het huidige magere jaar, tekenen de bestedingen van vorig jaar zich behoorlijk af. Het jaar 2000 was een topjaar. De inkomsten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Alleen gemeten voor de VS was de stijging nog groter. Amerikaanse bureaus haalden 14,6% meer binnen op een omzet van 150,64 miljard. Zo'n groei werd in de afgelopen tien jaar maar één keer eerder vertoond, namelijk in 1994. (In deze gegevens zijn overigens de puur interactieve bureaus niet -meer- meegenomen.)

related partner content for mobile comes here

Het afgelopen jaar was ook een topjaar voor overnames. De (Amerikaanse) grote drie: Omnicom Group (marktaandeel wereldwijd 13,9%), WPP Group (12,4%) en Interpublic Group of Cos (12,3%) slokten het een en ander op - en zijn nog niet helemaal verzadigd. Dit betekende dat terwijl er in 1999 nog 37 groter spelers in de markt waren (brutowinst 100 miljoen of meer) er in 2000 nog 27 over bleven. Verdwenen zijn bijvoorbeeld Saatchi & Saatchi, PLC, Lighthouse Global Network, Nelson Communications en Deutsch and Nationwide Adverstising Service. Consolidatie doet zich in de hele branche voor, aangestoken door klanten die hun opdrachten bij één bureau neer willen kunnen leggen om zo schaalvoordelen binnen te kunnen halen.

< SIZE=1>bron: advertising age<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in