Overslaan en naar de inhoud gaan

Werking van reclame blijft een mysterie

Verbazingwekkend hoe weinig we weten over de werking van reclame. Dat komt onder meer door het gebrek aan afstemming tussen de wereld van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al meer dan een eeuw wordt er onderzoek gedaan naar de werking van reclame. Nog steeds is er een hele rits van vragen waarop geen goed antwoord te geven valt. Wat is bijvoorbeeld het verschil in effectiviteit tussen een advertentie van een halve pagina in zwart-wit en van diezelfde advertentie in kleur? Wat is de relatie tussen de grootte van een advertentie en het effect? En in hoeverre reageren mannen en vrouwen verschillend op de visuele en tekstuele elementen van een advertentie? Stuk voor stuk ogenschijnlijk simpele kwesties, maar onderzoekers slagen er maar niet in ze in wetmatigheden te vangen.
Er zijn al wel heel wat pogingen ondernomen.
In 1913 stelde Hollingwood dat er een wiskundige relatie bestond tussen de respons op een couponadvertentie en de grootte van de advertentie. Lang hield deze stelling niet stand: er zijn te veel variabelen om zo’n grove relatie te leggen. Sinds Hollingwood hebben tal van onderzoekers geprobeerd de werking van reclame in wetmatigheden te vangen. Van recente datum is de stelling van Du Plessis dat het bij reclameherkenning vooral gaat om visuele elementen, terwijl het bij herinnering met name om tekst draait. Al met al zijn overtuigende hypotheses, waar reclamemakers in de praktijk iets aan hebben, nog steeds zeldzaam.
Hoog tijd dat de puristen uit de wetenschap en de praktijkmensen uit de reclame wat meer tot elkaar komen.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in