Overslaan en naar de inhoud gaan

Unox Cup a Soup: de kater na het succes

Unox Cup a Soup kreeg de afgelopen jaren veel aandacht in de media als een succesvolle marketingcase van Unilever waarin bestaande…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Met Cup a Soup hebben we alle bestaande regels gebroken’, zegt Bos. ‘De vraag is waarom we dat zo weinig doen, want het succes was enorm.’Nadat de Nederlandse out of home-markt veroverd was, blijkt de internationale markt echter een stuk moeilijker, gaf Bos toe. ‘We slagen er niet in om onze buitenlandse collega’s te overtuigen. Ze moeten investeren, maar ze vragen zich af hoe snel ze die kosten terugverdienen. Die angst doodt alle creativiteit. Je moet die control loslaten, want anders gebeurt er niets.’

related partner content for mobile comes here

Met de overname van Bestfoods moest Unilever ook een straf betalen: overal, behalve in Nederland, moest Cup a Soup verkocht worden en kwam het bij Campbell terecht. Nu probeert Unilever in het buitenland het Cup a Soup-concept onder het merk Knorr te verkopen en moet het in vele landen strijden met het merk dat het bijna overal groot heeft gemaakt. In Duitsland bijvoorbeeld heeft Royco Heisse Tasse 60 procent van de markt en Knorr niet meer dan 8 procent. In België worden de succesvolle Cup a Soup-commercials met John de Manager door Campbell uitgezonden. Bos: ‘Om het Nederlandse succes te herhalen is duivels moeilijk. In Nederland zijn alle mensen die het succes droegen vertrokken naar Azië. Bovendien is Knorr geen snack-merk. Het staat voor ‘culinair’ en dat is een heel andere wereld’.

Bos vertelde dat er inmiddels heel veel vaders van het Nederlandse succes zijn, maar dat vooral de inmiddels vertrokken chairman, Tex Gunning, die eer verdient. ‘We hadden voor Gunning een chairman die nooit een productmanager zag. We hadden de moed niet om nog ideeën voor te leggen, omdat we toch wisten dat ze niet doorgingen. Gunning heeft dat veranderd.’

Gunning leidt inmiddels de Unilever-operatie in Azië.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in