Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever bespaarde in 2017 30 procent op bureaubudgetten

Het Brits-Nederlandse concern meldt in het jaarverslag dat het meer marketingactiviteiten in huis doet.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In het rapport staat: 'Rond marketing en advertising maken we meer in huis en we kijken naar onze bestaande burearelaties. Onze zeventien U-Studios in twaalf landen creëren sneller content voor merkteams en dat is 30 procent goedkoper dan als we dat bij externe bureaus neerleggen.'

related partner content for mobile comes here

U-Studios ontstond in 2016 om meer grip te krijgen op de digitaal gerichte consumenten. Het is niet duidelijk of Unilever ook meer reclamecampagnes in huis laat maken. Het zou hier echt om content gaan, zoals de tekst in het jaarverslag suggereert.

Unilever schrapte vorig jaar de helft van de drieduizend bureaus waarmee het internationaal werkt. Tweederde van het bespaarde geld is geherinvesteerd in merken en marketinginvesteringen, waarbij de media-uitgaven 250 miljoen hoger uitvielen. Communicatieholding WPP leed het afgelopen jaar zwaar onder de besparingen bij haar grootste klant.

Pritchard


Unilever neemt dezelfde stappen als concurrent Procter & Gamble (P&G) door meer de regie in eigen hand te houden. Hoewel CMO Marc Pritchard van P&G verder gaat door te zeggen dat hij af wil van het 'ouderwetse Mad Men model'. 

Volgens een trendrapport van consultancy R3 daalde de omvang van de gemiddelde Amerikaanse creatieve account 'win' in 2017 met maar liefst 38 procent, in vergelijking met het jaar ervoor.  

Foto: ANP



Foto: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in