‘Slechte bekendheid positionering- en merkadviesbureaus’
Het is niet best gesteld met de bekendheid van adviesbureaus die gespecialiseerd zijn in merkenbeleid en positionering, ondanks de…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Ze deden onderzoek naar bekendheid en imago van adviesbureaus op het gebied van identiteit, merkenbeleid, positionering en organisatieadvies. Uit hun onderzoek blijkt dat de belangstelling voor interactieve marketingbureaus het hardst groeit.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
Ook de belangstelling voor zogenaamde ‘selectieadviseurs’ bij de keuze voor- en de honorering van reclame- en mediabureaus lijkt te groeien, met bijna 30 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEnkele verdere conclusies uit het onderzoek:
- Respondenten zijn verdeeld over het toekomstig belang van reclame-, media- enactiemarketingbureaus. Per saldo blijft hun positie gehandhaafd.
- Veruit de grootste toename in belang wordt toegekend aan interactieve marketingbureaus, gevolgd door marketingadviesbureaus en bureaus gespecialiseerd inidentiteit, merkenbeleid en positionering.
- Er wordt met steeds meer verschillende bureaus samengewerkt
- De belangstelling voor ‘selectieadviseurs’ (27-28 procent) lijkt te groeien bij de keuze van reclamebureaus en mediabureaus.
- Van de ‘generalisten’ - adviesbureaus voor wie het ‘merkendomein’ geen primairadviesgebied is - scoort VODW het best.
- Specialisten genieten over de hele linie een beperkte bekendheid, het bekendst is SCAN Management Con-sultants. ‘Toegevoegde waarde bureaus vaak onduidelijk’ De Hogeschool Utrecht heeft ook een onderzoek gedaan in opdracht van Pragma (Vereniging van Erkende Reclame-Adviesbureaus). Uit dit onderzoek blijkt dat er nog een groot gat gaapt tussen de overtuigingen van het bureau en de wensen van de (potentiële) klant. Deze laatste groep beoordeelt de toegevoegde waarde van veel bureaus als onduidelijk en de communicatie tijdens het ‘competitieproces’ als onvoldoende. Bureaus richten zich bij het deelnemen aan een competitie (pitch) vooral op de inhoud en veel te weinig op de opbouw van een relatie. Opvallend is dat bureaus sterk gericht zijn op inhoud. Bureaus lijken niet voldoende de invloed van de aard van de relatie met een opdrachtgever te waarderen, meent Hogeschoool Utrecht. De kwaliteit van de relatie, of betrekkingsniveau, zorgt niet alleen voor vertrouwen door de opdrachtgever, maar zorgt voor een creatief concept dat beter aansluit op de wensen van de opdrachtgever. Veel bureaus raken het contact tijdens of na de briefing kwijt met de opdrachtgever en zien de opdrachtgever pas weer tijdens de eindpresentatie. In deze tussentijd (vaak een aantal weken/maanden) laten bureaus grote kansen liggen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid