Overslaan en naar de inhoud gaan

'Ruim de helft van de marketeers negeert zijn klant'

Slechts 8,3 procent van de marketeers doet aan crosschannelmarketing, blijkt uit onderzoek van Experian.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Slechts 45,3 procent van alle marketeers neemt contact op met een klant om een nieuwe aankoop te stimuleren na het bestellen van een product of dienst. Ruim een derde neemt de moeite een bedankmail of bon te sturen na een aankoop.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit het onderzoek ‘’ van Experian Marketing Services onder bijna 300 marketeers uit Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk.

Uit het onderzoek blijkt ook dat marketeers met e-mail, websites en sociale media vooral gebruikmaken van online kanalen in hun communicatie met consumenten.

7,5 verschillende middelen

Toch worden call centra en mobiele websites en apps  (samen met websites) als meest efficiënt beoordeeld. Andere middelen, bijvoorbeeld printadvertenties, worden vooral ingezet voor branding. Gemiddeld gebruikt een marketeer 7,5 verschillende middelen.

Klantprofielen

54 procent van de ondervraagde marketeers zegt de klantendatabase te segmenteren en met klantprofielen te werken.  Een kwart van de ondervraagden zegt deze klantprofielen te verrijken met externe data.

60 procent ziet het belang van datakwaliteit in, maar nog geen 30 procent is in staat dit geautomatiseerd in te richten.

Belangrijke stappen

Erik van der Eijk, hoofd Data, Delivery and Analytics bij Experian Marketing Services: ‘Om de ambities op crosschannelmarketinggebied waar te maken moeten marketeers belangrijke stappen doorlopen. Denk aan het creëren van een centraal klantbeeld, meer kennis over hun klanten en gepersonaliseerde communicatie. Het bouwen aan klantprofielen is erg belangrijk en het verbaasd mij dan ook dat slechts een kleine meerderheid van de marketeers hier mee bezig is.’

In eigen context

Het merendeel van de ondervraagde marketeers is ‘op weg of bevindt zich in de fase van multichannelmarketing’. Paul Ballieux, voorzitter van de commissie crossmedia bij de DDMA en presales consultant bij Experian: ‘Multichannelmarketing, dat uit naam van het merk communiceert,  voldoet niet meer aan de verwachtingen van de klant. De klant verwacht real time communicatie in hun eigen context. Dat is wat crosschannelmarketing mogelijk maakt.’

Dat nog niet iedere marketeer crosschannelmarketing toe past blijkt vooral een organisatorische en budgettaire kwestie te zijn, meent Experian.

Zo zeggen marketeers silo’s (45, 7 procent) binnen de eigen organisatie, inadequate technologie (40,7 procent) en insufficiënte budgetten (39,6 procent) te zien als grootste obstakels in hun weg naar crosschannelmarketingoptimalisatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in