Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamewereld ontdekt de actieve ontvanger

In de wereld van mediaspecialisten en adverteerders is het besef doorgedrongen dat mensen niet alleen het ‘publiek’ zijn voor een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een reclameboodschap is soms aanleiding voor mond-tot-mondreclame. En dat hoeft niet altijd positief uit te pakken voor een product. Wie van zijn dierenarts hoort dat een bepaald merk voer niet goed is voor de hond, denkt wel even na voordat hij dat merk aanschaft. Maar niet alleen de ‘deskundige’ speelt een rol in de beeldvorming rond een merk. De ontvanger heeft zelf een mening en zijn omgeving kan invloed uitoefenen. Bekende kost in het communicatielandschap, maar nu van een nieuwe term voorzien in Groot-Brittannië: communigraphics.

related partner content for mobile comes here

De ‘nieuwe’ benadering overstijgt het transactiemodel en gaat ervan uit dat de rol van de reclameboodschap niet is uitgespeeld zo gauw de boodschap verzonden en gedecodeerd is. Dan begint het eigenlijk pas, want de verzonden boodschap gaat een eigen leven leiden en een groot deel van het effect wordt bepaald door hoe en hoe vaak er over de boodschap wordt gecommuniceerd. Frequentie en inhoud van die communicatie bepalen dus (groten)deels of de ontvanger van de boodschap het merk gaat appreciëren en tot aanschaf overgaat. Ontvangers variëren in het aantal sociale contacten dat zij hebben. Op basis van de persoonlijkheidsinventarisatie van Myers-Briggs is aan de hand van de intensiteit van communicatie (passief en actief) een matrix opgesteld met daarin de verschillende ‘communigrafische typen’. Voor adverteerders betekent dit volgens de onderzoekers een belangrijke stap voorwaarts in het differentiëren van de boodschap naar medium en het vooraf inschatten van de effectiviteit ervan.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in