Pragma-bureaus verwachten verdere groei


Dit blijkt uit de Pragma Bureauenquête 2000. Pragma behartigt de belangen van 70 kleine en middelgrote, onafhankelijke reclameadviesbureaus in Nederland. Het bruto bureau-inkomen steeg ten opzichte van 1999 met gemiddeld 12 pct, terwijl een kostenreductie van bijna 9 pct werd doorgevoerd. Het gemiddeld waargenomen nettoresultaat van de Pragma Bureaus nam toe met 41 pct (van 12 pct 1999 naar 17 pct. 2000 in procenten BBI). Verwacht wordt dat zowel 2001 als 2002 een verdere verbetering van het resultaat zal laten zien. De bureaus verwachten niet een omzetgroei van gemiddeld 10 pct en een aanwas van nieuw personeel van bijna 7 pct. De cijfers zijn interessant, aangezien de VEA eerder publiceerde dat de kleine aangesloten bureaus het in 2000 minder goed hadden gedaan.
Belangrijkste aanleiding voor het positivisme van de Pragma-bureaus is een verscherping van de efficiency bij opdrachtgevers. Hierop kunnen kleine en middelgrote bureaus, aldus Pragma, snel inspelen, naast hun betrekkelijk kleine overhead en aantrekkelijker tarieven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid