Overslaan en naar de inhoud gaan

Interne marktplaatsen doen het wél goed

Het is nog niet zo lang gelden dat voor elektronische marktplaatsen een gouden toekomst was weggelegd, met name op gebied van b-to-b. Die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Laten we er nog eens een rapportje van de analisten van de Gartner Group bijpakken. Zij voorspelden maart vorig jaar zonder blikken of blozen dat de totale omzet in de elektronische b-to-b-marktplaatsen in 2005 8,5 miljard dollar zou zijn. Dat zou dan bereikt moeten worden via een omzetgroei van jaarlijks 81%.

related partner content for mobile comes here

Maar e-commerce is niet meer zo vlot en hip. Bedrijven blijken niet zo makkelijk over te stappen van bricks naar clicks en investeerders hebben zich allang teruggetrokken. Jammer, want voor deze marktplaatsen zijn forse investeringen vereist. Op dit moment sluiten de IT-systemen van de marktplaatsen vaak slecht aan op de bestaande ERP-systemen van de deelnemers; dat probleem moet echt worden opgelost en daar is nou juist investeringskapitaal voor nodig.

Daarnaast blijkt ook het concept van de elektronische marktplaats bij nader inzien niet zo sterk te zijn. Veel aanbieders zijn teruggeschrokken voor de enorme transparantie van dergelijke marktplaatsen. Het voordeel van de klant, namelijk snel inzicht in prijs en aanbod van alle aanbieders, is hun nadeel. Ze houden bitter weinig marge over aan het eind van de rit. Veel beter gaat het met de zogenaamde private exchanges, de ‘interne’ elektronische marktplaatsen. Neem die van Siemens, onder de naam Click2procure, een elektronisch inkoopplatform dat op dit moment goed is voor 1,1 miljard euro aan inkoopvolume. Eerst werden er via deze marktplaats vooral kantoorbenodigdheden en verbruiksmaterialen verhandeld, later kwamen daar elektronische onderdelen voor de talloze Siemens-producten bij. Inmiddels zijn 700 leveranciers op dit platform aangesloten, ze betalen ieder jaarlijks 3000 euro. Siemens heeft zich ten doel gesteld binnen twee jaar de helft van alle inkoop, ter waarde van 35 miljard euro, op deze elektronische wijze af te handelen.

< SIZE=1>Bron: absatzwirtschaft<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in