Overslaan en naar de inhoud gaan

[Inhaak-dinsdag] KPN helpt je uit de brand: scoren met een fake inhaker

De dinsdag op Molblog is Inhaak-dinsdag. Samen met blogger en inhaakspecialist Gonnie Spijkstra bespreken we de leukste en opmerkelijkste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze week: De inhaker van afgelopen week was natuurlijk de als reactie op de brand en de storing bij Vodafone. Ook al was deze fake. Dat scheen mensen niet te deren. Het was een goede grap, en goede grappen worden gedeeld. Maar levert zo'n inhaker geen imagoschade op voor KPN?

related partner content for mobile comes here

Wanneer er storingen zijn op een telefoonnetwerk, dan is zoiets snel trending op Twitter. De storing bij Vodafone werd veroorzaakt door een brand. Dit gegeven werd gebruikt voor de mooie ambigue zin: "Geen bereik? KPN helpt je uit de brand."

Natuurlijk was deze inhaker fake. Je kunt niet zo snel een abri designen, drukken en verspreiden. Bovendien zou een marktleider als KPN nooit gebruik maken van een zwak moment bij de concurrent. En de abri kwam ons wel erg bekend voor. Van een eerdere . Zoek de verschillen.

De maker van de KPN-abri was dus ook de maker van de Youpi-abri. De maker, Joost van Action This Day, schat het bereik van de inhaker op meer dan . Dat lijkt mij een voorzichtige schatting.

Joost zegt bovendien dat deze inhaker van KPN nog succesvoller dan die van Youpie. Terwijl de strijd van Youp van 't Hek tegen T-Mobile toch behoorlijk wat meer media-aandacht en daardoor gesprek van de dag was dan deze storing bij Vodafone. De ambigue zinnen zijn beide even slim en grappig. Waar zit hem dan het verschil in succes in? De werd gemaakt op 29 november, terwijl Youp van 't Hek al op begon met zijn terreur tegen T-Mobile, met de beroemde tweet. Nu werd de abrihoax een stuk sneller opgezet. Zie de making-of in het onderstaande filmpje. De les: snelheid is een belangrijke factor in hoe viraal je inhaker gaat.

KPN al snel dat het zelf niet achter de inhaker zat. Maar zou iedereen nu wel weten dat het geen echte inhaker was? Er waren reacties van mensen die het niet vonden kunnen dat KPN scoorde over de rug van een concurrent die vooral gewoon pech had. Levert zo'n actie niet imagoschade op voor KPN?

Vorige week:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in