Fabian en Jasper Fraikin van FJ Films & Content: 'Wij maken verhalen die mensen in beweging brengen'


In het geval van de eeneiige tweeling Fabian en Jasper Fraikin (29) is het geen toeval dat ze samenwerken. De broers deden en doen nog steeds, bijna alles samen. Fabian: ‘Vroeger hadden we ons eigen taaltje, we maakten filmpjes, deden aan toneel en ook startten we een eigen bedrijfje toen we zestien waren.’
Dat eigen bedrijfje van toen is inmiddels een volwassen videoproductiebedrijf, FJ Films & Content, dat tien mensen telt en een indrukwekkend klantportfolio heeft. Zo produceren ze ieder jaar de Europese campagne voor het Amerikaanse kledingbedrijf Carhartt en werkten ze aan film en content voor onder andere, Greenpeace, KPN, Scotch & Soda en recent ook Hema.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBelangijk dat we werken in een veilige, open cultuur
Zoals het een eeneiige tweeling betaamt, lijken de broers erg op elkaar, maar toch hebben ze in hun werk een eigen rol en sterkte. Jasper: ‘Ik ben strateeg en onderhoud het contact met onze klanten. Mijn energie en optimisme neem ik mee in elk klantencontact. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de interne organisatie. Wij vinden het bijvoorbeeld heel belangrijk dat hier een veilige, open cultuur heerst waar mensen zich kunnen uitspreken en zich kwetsbaar kunnen opstellen. Ik voel me verantwoordelijk voor de handhaving van deze cultuur.’
Films maken zit er, zoals vermeld, al vroeg in. Jasper: ‘Het begon toen we een jaar of 12 waren met de remake van Mission Impossible die we maakten tijdens de vakantie met onze ouders in Frankrijk. Die hobby groeide al snel uit tot het maken van bedrijfsfilmpjes. Dat was nog in Alphen aan den Rijn waar we vandaan komen. We zagen zoveel van die filmpjes langskomen die eindeloos duurden, die niets communiceerden en totaal geen emotionele connectie maakten met de doelgroep. Dat konden wij beter.’ Nu produceren ze met hun team campagnefilms en content voor (inter)nationale merken.
Fabian: ‘Ik ben hoofd productie en financieel eindverantwoordelijk . Jasper doet de ‘voortuin’ en is van de mensen en de pitches en ik regel alles in het huis en de achtertuin.’
Waar ze allebei vurig op focussen is op de maximale impact die ze via visual storytelling kunnen bereiken, waarbij het hen niet alleen gaat om de commerciële campagnes. ‘Fabian: ‘We zijn nu bijvoorbeeld met een eigen passieproject bezig in de vorm van een film die gaat over het doorbreken van taboes rondom depressie bij jongeren. Een belangrijk thema dat wij via deze film bespreekbaar willen maken. Bij zo’n productie is de creatieve vrijheid die we dan hebben, heel fijn.’
We werken het liefst voor missiegedreven merken
Jasper: ‘Wij werken het liefst voor missiegedreven merken zoals Greenpeace, die de toekomst niet uit de weg gaan. In onze producties proberen we het oprechte verhaal te vertellen vanuit de mensen die het echt betreft. Mooi voorbeeld is de bedankfilm die we mochten maken voor Anko, de brancheorganisatie voor kappers, de beroepsgroep die behoorlijk werd geraakt tijdens corona. We hebben hiervoor een heel intiem portret gemaakt van allemaal verschillende kappers met hun eigen verhaal. Mensen werden geraakt door de verhalen en dat was ook precies onze bedoeling.'
Fabian: ‘Dat hebben we ook gedaan voor Carhartt. Voor hun workwear-merk hebben we met echte ambassadeurs van het merk gewerkt, niet met acteurs of modellen. In de promofilm zie je een houtbewerker, een hoefsmid en een scheepsbouwer, mensen die werken in Carhartt.
Het echte, oprechte verhaal dat mensen in het hart raakt, vertellen, dat is onze missie. Dat maken met een team met hetzelfde dna, dat is waar wij positieve energie van krijgen.’
Podcast: De kracht van kwetsbaarheid
Jasper Fraikin, stelt dat in de marketing- en reclamewereld veel macho's en Grote Ego’s rondlopen. Hij ziet dat mensen die met deze types samenwerken zich vaak niet kwetsbaar durven op te stellen. ‘En dat terwijl kwetsbaarheid zorgt voor meer oprechte verbindingen.’ In zijn eigen zoektocht naar wat het betekent als je je kwetsbaar durft op te stellen en wat hier de kracht van is, spreekt hij met mensen uit de reclamewereld die zich open en bloot durven geven.
Het eerste gesprek is met Arno Peperkoorn, directeur opleiding bij de Omnicom Media Group, voorvechter van meer diversiteit en inclusiviteit in de marketing- en mediabranche. Hij bespreekt met Peperkoorn in hoeverre zijn werk zijn identiteit bepaalt, hoe je een veilige werkcultuur creëert, de grote ego’s in de industrie en waarom mentale gezondheid onder jongeren volgens hem meer aandacht verdient.
Het hele gesprek is te beluisteren via deze link en hieronder te bekijken via YouTube.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid