Overslaan en naar de inhoud gaan

Dove's representatie van echte schoonheid

Afgelopen week streek de buitenexpositie Feiten en Foto's van Dove neer in Rotterdam. Na Amster-dam, Groningen en Breda bleek het tijd om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week streek de buitenexpositie van Dove neer in Rotterdam. Na Amster-dam, Groningen en Breda bleek het tijd om het beeld op schoonheid van Rotterdammers te verbreden.

related partner content for mobile comes here

Feit is namelijk dat slechts 2%(!) van de vrouwen zichzelf beschrijft als 'mooi' en dat één op de twee vrouwen het schoonheidsbeeld dat in de media gepresenteerd wordt niet reëel vindt. Genoeg reden om 20 Nederlandse fotografen te vragen een aantal van deze feiten op eigen wijze te visualiseren. De expositie maakt deel uit van de 'Tijd voor echte schoonheid" campagne van Dove, waarvoor het bedrijf tevens het , internationaal het 'Dove self esteem fund', heeft opgericht. Het fonds steunt jonge vrouwen met eetstoornissen.

Er is al veel gezegd en geschreven over de 'Tijd voor echte schoonheid' campagne van Dove. Persoonlijk vind ik hem goed. Hoewel ik me afvraag of er echt veel meer producten van Dove door worden verkocht hou ik ervan, net als bij bijvoorbeeld de campagne, awareness te creëeren voor zaken die er echt toe doen. Maar origineel vind ik hem helaas niet.

De Body Shop introduceerde namelijk in 1997(!) al een waarin 'Ruby', een barbiepop met 'echte rondingen' echte vrouwen symboliseerde onder het motto "There are three billion women in the world who don't look like supermodels and only eight who do". In 1998 publiceerde de Body Shop 'The Body and Self Esteem' om verdere awareness te creëeren en het debat aan te gaan. '' is nog steeds een van de corevalues van het bedrijf.

Ondanks het feit dat ik ten tijde van de campagne amper 16 jaar oud was, kan ik me nog goed herinneren hoeveel indruk het op me maakte. Ik heb de Ruby folder nog steeds ergens in een schoenendoos onder m'n bed staan. Ik hoop dan ook oprecht dat Dove met háár representatie van echte schoonheid de jonge meisjes van nu zal raken met de campagne, in strijd tegen ziektes als Anorexia en Boulimia Nervosa.

De buitencompositie is nog tot 7 November in Rotterdam op het Binnenwegplein te bewonderen, hierna doet de tour nog Utrecht en Maastricht aan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in