België versus Nederland


De Belgische consument is terughoudender dan de Nederlander. Hij staat voorzichtiger tegenover nieuwe ideeën of producten. De adoptie van deze nieuwe producten verloopt in België minder snel dan in Nederland. In zijn werk houdt de Belg meer van strakke regels en richtlijnen, wat goed past in de Belgische managementcultuur.
Waar in het gemiddelde Belgische bedrijf de baas ook écht de baas is, geeft de Nederlandse directeur meer ruimte voor discussie. En dat leidt tot de ‘overlegcultuur’ die zo vaak aan het Nederlandse bedrijfsleven wordt toegeschreven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Nederlander is innovatiever en nieuwsgieriger dan de Belg. Hij is minder bang om onconventioneel te zijn, uitbundiger en niet bang voor verandering. Plezier hebben is voor de Nederlander belangrijker en hij houdt meer van spannende, risicovolle activiteiten.
Kritische koper
De Nederlandse consument is wel een kritische koper. Hij gaat vaker op zoek naar de beste prijs en zal sneller huismerken kopen. Het is daarom misschien niet vreemd dat we door onze zuiderburen vaak als ‘zuinig’ worden gezien.
Er zijn voorbeelden van merken die alleen in de Belgische markt goed lijken te gedijen. Frisdrankmerk Schweppes vinden we op negende plaats in de Belgische ranglijst. Opvallend sterk, gezien de positie van het merk in Nederland: 335ste plaats.
In België wordt Schweppes gezien als toegankelijker, leuker, charmanter en is het meer een betrouwbaar leidersmerk. In Nederland is Schweppes wel uniek, maar mist het vooral de relevantie voor de consument.
Nutella
Het merk Nutella behoort ook tot de sterkste merken van België (vierde plaats), terwijl het in Nederland nog niet eens bij de sterkste 250 staat. In Wallonië is het zelfs het sterkste merk. Waar de Nederlander Nutella ziet als een aardig, eenvoudig broodsmeersel ziet de Belg het merk meer als iets unieks en de beste in zijn soort.
Het hele verhaal plus tips voor Nederlandse marketeers om de oversteek naar de Belgische markt te wagen, vind je in het decembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat 7 december verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid