Overslaan en naar de inhoud gaan

Beledigd vanwege ‘Gratis is voor Hollanders’

Het nieuwe gsm-bedrijf Mobile Vikings in België is op de vingers getikt wegens een als beledigend ervaren reclamecampagne. Het bedrijf…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het Franstalige deel van België gebruikte het bedrijf dezelfde slogan, maar dan over Vlamingen. De Franstalige slogan ‘Gratuit, c’est pour les Flamands’ zou net als ‘Gratis, dat is voor sletten’ op affiches en bierviltjes komen te staan.

related partner content for mobile comes here

De Belgische organisatie voor ethische reclame, JEP, heeft het bedrijf gemaand de slogans over Nederlanders en Vlamingen uit de campagne te schrappen, omdat ze discriminerend zijn. Ook de slogan waarin homoseksuelen op de hak worden genomen, moet uit de campagne verwijderd worden.

Het bedrijf, dat gebruikmaakt van het netwerk van KPN-dochter BASE, ontkent dat het discrimineert. Het stelt dat het juist wil aanduiden dat het bij een gsm-abonnement gratis internet en sms’jes aanbiedt voor iedereen.

Mobile Vikings had tot woensdag om tegen het besluit van de JEP te protesteren, maar deed dit niet. Op de reclameposters zullen zij nu stickers met ‘gecensureerd’ plakken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in