Overslaan en naar de inhoud gaan

Barclays likes it Big?

Met de overname van ABN AMRO door het Britse Barclays in het vizier, is het aardig om te zien hoe deze bank een aantal jaren terug zichzelf…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de overname van ABN AMRO door het Britse Barclays in het vizier, is het aardig om te zien hoe deze bank een aantal jaren terug zichzelf profileerde in een campagne rond het thema BIG. De meest memorabele commercial was met als zichzelf, speculerend over de hoogte van zijn honorarium (BIG??).

related partner content for mobile comes here

Deze campagne creëerde de nodige ophef in Groot-Brittannië, waar Barclays werd verweten zich te blind te staren op de eigen testosteronspiegel.

In de woorden van marketing pundit : "...For me, it's the mark of an organisation that's failing to engage in a real conversation with its customers. Instead, its high powered executives are preening themselves in the mirror and wondering if they look good in their latest promotional costume.".

De gelijktijdige sluiting van een groot aantal filialen op het platteland bevestigde de indruk van een kille bank die alleen geïnteresseerd zou zijn in grote klanten en grote deals. Hopkins werd opgeroepen afstand te nemen van Barclays, aangezien juist zijn native Wales zwaar getroffen werd door de sanering.

Wie echter goed kijkt naar de commercials, herkent de dosis ironie die dergelijk vertoon dragelijk maakt. De overdrijving is een erkend stijlfiguur en enige entertainment is onontbeerlijk in een dagelijkse muur van clutter. Bovendien zijn er nog altijd klanten die graag de beschutting zoeken van een power brand .

De fout die veel adviseurs maken is handelingen en beelden rond merken door elkaar halen. Door de nadruk op waarmaken en echtheid lijkt het haast of een merk niet langer ambities en emoties mag extrapoleren. Alsof we voor minder naar de film gaan...

Desondanks blijft het intrigerend hoe met de huidige overnamekoorts deze campagne wellicht meer vertelt over Barclays dan over haar klanten. Hebben we hier dan toch het DNA van het merk te pakken?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in