Overslaan en naar de inhoud gaan

Zenders 30 december op zwart voor 'Herinneringsminuut'

De laatste dagen van het jaar hebben voor veel mensen die een dierbare verloren hebben een extra lading. Daarom gaan op 30 december de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens deze 'Herinneringsminuut' wordt voor alle nabestaanden een moment gecreëerd waar ieder op eigen wijze invulling aan kan geven. Het is de eerste keer in Nederland dat dit gebeurt. Uitvaartorganisatie Yarden is initiatiefnemer van de Herinneringsminuut, in samenwerking met Endemol en bureau Lemz.
Rouwverwerking is zeer belangrijk voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid, toont onderzoek aan. Dr. Riet Fiddelaers-Jaspers, bestuurslid van de Landelijke Stichting Rouwbegeleiding en gespecialiseerd in verliesverwerking: 'Terwijl het verdriet vaak nog overheerst, eist de maatschappij dat nabestaanden al snel weer overgaan tot de orde van de dag, terwijl zij hun leven grotendeels opnieuw vorm moeten geven. Dat brengt veel conflicterende emoties met zich mee. Het is heel belangrijk de tijd te nemen daarvoor.'
Peter van Wageningen, directeur van Yarden: 'Onze medewerkers merken een sterke behoefte bij nabestaanden aan manieren waarop zij de overledene een plek kunnen geven en hun nagedachtenis levend kunnen houden. Nabestaanden ondergaan de periode voorafgaande aan een begrafenis of crematie vaak in een roes. In werkelijkheid markeert de begrafenis of crematie de start van het rouwproces, niet het einde daarvan. Met de Herinneringsminuut willen we een moment creëren waarmee ieder op eigen wijze stil kan staan bij zijn of haar overleden dierbare.'
Op 30 december om 19:50 gaan de zenders van Nederland 1, RTL 4, SBS6 en de regionale omroepen 1 minuut op zwart. De Herinneringsminuut wordt ingeleid door een bekende Nederlander die het afgelopen jaar zelf werd geconfronteerd met een persoonlijk verlies.

related partner content for mobile comes here

Mark van der Werff (ex-Lemz) en Gijs Peetsold van Endemol stonden aan de basis van dit idee en schakelden Lemz in om de regie te voeren over de campagne. Bij Lemz zijn Bram Tervoort (creatie) en Mark Woerde (strategie) verantwoordelijk. Bij Yarden zijn dat Gijs Pelser en Huub Langendonk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in