
De Nationale Search Engine Monitor wordt twee keer per jaar gehouden. In dit onderzoek werden Ilse, Google en Startpagina vergeleken en werden 650 internetgebruikers ondervraagd. Wat doet gebruikers van zoekmachines besluiten om door te klikken? Voor 47 procent is dat het feit dat de URL ze op één of andere manier bekend in de oren klinkt. Ook belangrijk is het feit dat de zoektermen daadwerkelijk in de titel of omschrijving voorkomen (26 procent). En bepalend is de aantrekkelijkheid van de beschrijving zelf (27 procent).
En wat doet zoekend Nederland als niet is gevonden wat wordt gezocht? 45 Procent zoekt verder met dezelfde zoekopdracht bij een andere zoekmachine; 40 procent zoekt verder bij dezelfde zoekmachine met een meer gespecificeerde zoekopdracht en 39 procent zoekt verder bij dezelfde zoekmachine maar gebruikt een andere zoekopdracht.
Vacatures
Marketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeSpecialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBMeest gebruikte zoektermen zijn ‘vakanties/vliegreizen’, ‘software’, ‘boeken/cd’s’. Er zijn verschillen per zoekmachine: op Google wordt het meest naar software gezocht, op Ilse het meest naar vakanties en via Startpagina meer naar huizen en wonen.
Hoe tevreden is men met het resultaat? 79 Procent geeft aan dat de laatste zoeksessie resultaat opleverde. Niet succesvol vindt men een sessie waarbij de resultaten niet opleveren wat men in gedachten had. In 2 procent van de zoeksessies leidt een niet-succesvolle opdracht ertoe dat de zoeker zich wendt tot offline media zoals de Gouden Gids of het telefoonboek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee