Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nederlander blijft trouw aan merken'

Als Nederlanders eenmaal een betrouwbaar merk hebben gekozen, zijn ze niet snel geneigd van deze keuze af te stappen. Na Italianen zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Europa vroeg Reader's Digest ruim 31.000 consumenten in 18 landen naar hun vertrouwen in merken en instellingen. Het jaarlijkse onderzoek leverde in Nederland bij meer dan 80 pct van alle categorieÎn dezelfde winnende merken op als vorig jaar.

related partner content for mobile comes here

Uit alle onderzochte categoriën is KPN in Nederland het meest betrouwbare merk. Van alle respondenten beoordeelde 84 pct de organisatie in de categorie 'telecommunicatiebedrijf' als meest betrouwbaar. Op Europees niveau werd Nokia gekozen tot het meest betrouwbare merk. In de categorie 'mobiele telefoons' kreeg het Finse merk in alle 18 onderzochte landen de meeste stemmen. Ook vorig jaar, het eerste jaar dat het European Trusted Brands onderzoek werd gehouden, was Nokia de Europese winnaar. Nivea (categorie huidverzorging) eindigde dit jaar als tweede, gevolgd door Visa (credit card), Sony (hifi-audio) en Canon (fotocamera).

Het onderzoek van Reader's Digest laat zien dat Nederlandse merken een sterke positie innemen in de thuismarkt. De helft van alle winnaars in de 30 productcategorieën zijn Nederlandse merken. Na KPN neemt Iglo met 78 pct de tweede plaats in, in de categorie 'levensmiddelen'. Als derde eindigde KLM met 77 pct als meest betrouwbare luchtvaartmaatschappij van Nederland.

Ook op Europees niveau kwamen opvallend veel lokale merken als winnaar naar voren. Dit vertrouwen in de 'eigen' merken bleek met name uit de resultaten in de productcategorieën 'luchtvaartmaatschappij', 'bank', 'verzekering' en 'benzinestation'. Het valt op dat de Nederlandse merken in alle 30 onderzochte productcategorieÎn nauwelijks invloed hebben op de Europese uitslag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in