'Nederlander blijft trouw aan merken'
In Europa vroeg Reader's Digest ruim 31.000 consumenten in 18 landen naar hun vertrouwen in merken en instellingen. Het jaarlijkse onderzoek leverde in Nederland bij meer dan 80 pct van alle categorieÎn dezelfde winnende merken op als vorig jaar.
Uit alle onderzochte categoriën is KPN in Nederland het meest betrouwbare merk. Van alle respondenten beoordeelde 84 pct de organisatie in de categorie 'telecommunicatiebedrijf' als meest betrouwbaar. Op Europees niveau werd Nokia gekozen tot het meest betrouwbare merk. In de categorie 'mobiele telefoons' kreeg het Finse merk in alle 18 onderzochte landen de meeste stemmen. Ook vorig jaar, het eerste jaar dat het European Trusted Brands onderzoek werd gehouden, was Nokia de Europese winnaar. Nivea (categorie huidverzorging) eindigde dit jaar als tweede, gevolgd door Visa (credit card), Sony (hifi-audio) en Canon (fotocamera).
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet onderzoek van Reader's Digest laat zien dat Nederlandse merken een sterke positie innemen in de thuismarkt. De helft van alle winnaars in de 30 productcategorieën zijn Nederlandse merken. Na KPN neemt Iglo met 78 pct de tweede plaats in, in de categorie 'levensmiddelen'. Als derde eindigde KLM met 77 pct als meest betrouwbare luchtvaartmaatschappij van Nederland.
Ook op Europees niveau kwamen opvallend veel lokale merken als winnaar naar voren. Dit vertrouwen in de 'eigen' merken bleek met name uit de resultaten in de productcategorieën 'luchtvaartmaatschappij', 'bank', 'verzekering' en 'benzinestation'. Het valt op dat de Nederlandse merken in alle 30 onderzochte productcategorieÎn nauwelijks invloed hebben op de Europese uitslag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid