Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing en communicatie in de publieke sector: de ontwikkelingen in het vak en op de arbeidsmarkt

Waar liggen de marketing- en communicatie uitdagingen binnen het publieke domein? En wat gebeurt er op de arbeidsmarkt? Dat lees je hier!
Partner
SchaalX

SchaalX is al 18 jaar specialist in bemiddeling van marketing, communicatie, UX-design en digital professionals voor bedrijfsleven en de publieke sector. Wij staan voor Groeien door Expertise. We helpen mensen en organisaties te groeien: groeien door expertise in het ontwikkelen van talent, groeien door expertise over de arbeidsmarkt, groeien door expertise in marketing, communicatie en digital en groeien door het samenbrengen van mensen.

Lees meer

 

Lees minder
SchaalX public
Marketing en communicatie in de publieke sector
© SchaalX public
SchaalX public
Marketing en communicatie in de publieke sector
© SchaalX public

Dit jaar lanceerde SchaalX het label ‘SchaalX public’: het label voor digital-, marketing- en communicatievacatures in het publiek domein. We vragen leadconsultant Erik de Vogel over de ontwikkelingen binnen deze sector. Waar liggen de uitdagingen en wat gebeurt er op de arbeidsmarkt?

Wat zijn de uitdagingen in marketing en communicatie voor de publieke sector?

“We zien dat binnen publieke organisaties afdelingen communicatie vaak nog een te reactieve en uitvoerende rol hebben in plaats van de rol als volwaardige gesprekspartner voor de organisatie. Ook hebben organisaties binnen de publieke sector te maken met een moeizame integratie van social media of ontwikkelingen op het gebied van data in hun dagelijkse communicatiebeleid. Vaak is er nog te weinig notie van de schat aan data die publieke organisaties beheren, laat staan van het slim gebruik ervan. Hetzelfde geldt voor het meetbaar maken van communicatie, zoals het effect van een campagne, online reputatiemanagement of digital public affairs.”

In welk soort functies zie jij de vraag toenemen?

“In de publieke sector worden nog steeds veel traditionele ‘brede’ communicatiefuncties gevraagd. Tegelijk zien we een stijging in de vraag naar specialisten, waarbij met name de behoefte aan digitale kennis opvallend is. Wat ook opvalt is dat steeds meer publieke organisaties kennis en expertise vragen uit andere, met name commerciële organisaties. Een trendbreuk met het verleden, waarin vaak voor de veilige oplossing werd gekozen. Bijvoorbeeld gemeentes die ervaring bij een gemeente vragen worden schaarser. Deze positieve ontwikkeling zie we overigens nog sterker in het onderwijs en de zorg.”

Wat kan de publieke sector leren van de commerciële sector?

“Publieke organisaties kunnen op verschillende manieren veel leren van commerciële organisaties. Met name het handelen vanuit klantperspectief en -behoefte: hetgeen commerciële organisaties bestaansrecht geeft. In de non-profit sector is deze manier van denken en doen nog lang niet overal vanzelfsprekend, terwijl ook de klantbehoefte in het publiek domein (overheid, semi-overheid, zorg en onderwijs) voortdurend verandert. Hier actief op inspelen is daarmee een belangrijke learning voor publieke organisaties.”

Wat wil je marketing- en communicatiemanagers in het publiek domein meegeven als tip?

“Investeer in digitaal talent en durf te experimenteren met nieuwe technologieën op gebied van data en communicatie. Doorbreek het patroon van het traditionele werven van professionals binnen de eigen ‘veilige’ omgeving en omarm kennis en expertise vanuit andere branches. Verandering is de enige constante en mee veranderen vergt dingen daadwerkelijk anders doen!”

Wil je meer weten over de ontwikkelen in digital, marketing en communicatie binnen de publieke sector? Of ben je op zoek naar professionals die jou verder kunnen helpen met de digitale ontwikkelingen? Neem dan contact op met SchaalX: 030 263 14 14 of mail naar info@schaalx.nl.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
SchaalX

SchaalX is al 18 jaar specialist in bemiddeling van marketing, communicatie, UX-design en digital professionals voor bedrijfsleven en de publieke sector. Wij staan voor Groeien door Expertise. We helpen mensen en organisaties te groeien: groeien door expertise in het ontwikkelen van talent, groeien door expertise over de arbeidsmarkt, groeien door expertise in marketing, communicatie en digital en groeien door het samenbrengen van mensen.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in