Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenchoice voert bijzondere campagne tegen ‘perverse handel in CO2’

Energieleverancier en Havas Lemz komen met opkoop- en opstookactie emissierechten
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tijdens de crisis is het overschot nog verder doorgegroeid. In die periode zijn veel rechten wel aan bedrijven toebedeeld maar nimmer gebruikt. Hierdoor is een markt ontstaan waar bedrijven die extra CO2 willen produceren, voor een prikkie emissierechten bij kunnen kopen. Van de Vlasakker: ‘Wat met goede bedoeling werd gestart, is nu een gedrocht met perverse prikkels.’

Een positieve systeemhack

Opdrachtgever Greenchoice, leverancier van groene energie, wilde deze misstand aan de kaak stellen. Voor hen ontwikkelde Havas Lemz samen met platformbouwer WISE een opkoop- en opstookactie. 

Consumenten kunnen heel simpel zelf via de website een emissierecht aanschaffen en van de markt halen. Betalen gaat via Ideal. ‘Het is een vorm van een positieve systeemhack.’, zegt Van den Vlasakker. Een emissie kost minder dan tien euro en staat gelijk aan een ton CO2 die aan het systeem onttrokken wordt. 

Het risico dat de actie een te groot succes wordt en er straks een tekort aan emissierechten ontstaat is niet zo groot volgens hem. ‘Daarvoor zijn er te veel rechten in omloop.’ Hij hoopt wel dat het opkopen enige effect heeft. ‘Het zou mooi zijn als de prijs die bedrijven moeten betalen iets zou stijgen.’

Teruggefloten wegen te commerciële insteek

Inmiddels zijn er al meer dan zesduizend rechten gekocht en vernietigd. Hoewel consumenten die deelnemen aan de actie wel in hun bedankmail op de diensten van Greenchoice worden gewezen, was het niet de bedoeling er een salescampagne van te maken, zegt Van de Vlasakker. ‘De insteek is echt bewustwording creëren. Het gaat er om dat Nederland en de politiek op deze misstand worden gewezen.’

De mensen die bij Greenchoice werken omschrijven zichzelf als ‘donkergroen’. Van de Vlasakker zegt dat ze zelfs teruggefloten zijn omdat ze de campagne te commercieel wilden maken voor de klant. ‘Als Greenchoice haar doel bereikt en heel Nederland ligt vol met zonnepanelen, dan heffen ze zichzelf met liefde op. Ze streven na om uiteindelijk overbodig te worden.’

 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Auteur: Matthijs van der Pol

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in