Overslaan en naar de inhoud gaan

Afname groei internationale mediabestedingen in Q2

Als gevolg van de economische onzekerheid zijn de mediabestedingen in het tweede kwartaal van 2011 in bijna de helft van de belangrijkste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het kwartaalrapport Global AdView Pulse dat Nielsen onlangs heeft gepubliceerd. Nielsen rapporteerde een daling van de advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal in 16 van de 36 landen. Dit is de eerste significante afname van de mediabestedingen sinds het derde kwartaal van 2009. Tijdens het dieptepunt van de internationale recessie daalden de bestedingen toen in meer dan de helft van de markten.
'Ondanks een toename van de internationale mediabestedingen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder van 5,7% naar 127 miljard dollar, is de groei van de bestedingen zeker afgenomen in vergelijking met de 8,9% groei in het eerste kwartaal van 2011', zegt Randall Beard, Global Head of Advertiser Solutions bij Nielsen. In het eerste halfjaar van 2011 groeiden de bestedingen met 7,2% in vergelijking met dezelfde periode in 2010.
De mediabestedingen aan Fast Moving Consumer Goods (FMCG) daalden in Europa en Noord-Amerika. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de aanhoudende daling van de bestedingen aan dagbladen in deze regio's. De bestedingen van FMCG'ers noteerden de laagste kwartaalgroei sinds het het eerste kwartaal van 2009: internationaal 4% groei, met een daling van 3,6% in Europa en 3,0% in Noord-Amerika.

related partner content for mobile comes here

Mediabestedingen werelddelen
De mediabestedingen in de VS, de grootste markt ter wereld, en in Duitsland, de grootste economie in Europa, namen beide toe met 3,1% in het tweede kwartaal van 2011. De regio Asia Pacific groeide met 9,2% het meest in het tweede kwartaal, als gevolg van dubbelcijferige groei in Indonesië (18,9%), China (14,8%), Hong Kong (13,4%) en de Filippijnen (12,6%). Binnen de 36 landen die in de registratie van Nielsen Global AdView Pulse zitten, groeiden de mediabestedingen in het tweede kwartaal van 2011 het meest in Argentinië met 28,5%. Die in Egypte daalden het hardst: -51,7%. Adverteerders bleven voorzichtig te midden van het onzekere economische en politieke klimaat, gevolgd door de 'Arabische Lente'.

Mediumtypen
Terwijl radio het grootste groeipercentage noteerde van alle traditionele mediumtypen in het tweede kwartaal (8,2%), ging het grootste gedeelte van de taart naar televisie, zowel de mediabestedingen als de share of voice namen toe. Van elke 100 dollar die besteed werd aan media, ging er in de eerste zes maanden van 2011 65 naar televisie. In dezelfde periode een jaar eerder was dit 63,70.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in