Afname groei internationale mediabestedingen in Q2


Dit blijkt uit het kwartaalrapport Global AdView Pulse dat Nielsen onlangs heeft gepubliceerd. Nielsen rapporteerde een daling van de advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal in 16 van de 36 landen. Dit is de eerste significante afname van de mediabestedingen sinds het derde kwartaal van 2009. Tijdens het dieptepunt van de internationale recessie daalden de bestedingen toen in meer dan de helft van de markten.
'Ondanks een toename van de internationale mediabestedingen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder van 5,7% naar 127 miljard dollar, is de groei van de bestedingen zeker afgenomen in vergelijking met de 8,9% groei in het eerste kwartaal van 2011', zegt Randall Beard, Global Head of Advertiser Solutions bij Nielsen. In het eerste halfjaar van 2011 groeiden de bestedingen met 7,2% in vergelijking met dezelfde periode in 2010.
De mediabestedingen aan Fast Moving Consumer Goods (FMCG) daalden in Europa en Noord-Amerika. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de aanhoudende daling van de bestedingen aan dagbladen in deze regio's. De bestedingen van FMCG'ers noteerden de laagste kwartaalgroei sinds het het eerste kwartaal van 2009: internationaal 4% groei, met een daling van 3,6% in Europa en 3,0% in Noord-Amerika.
Mediabestedingen werelddelen
De mediabestedingen in de VS, de grootste markt ter wereld, en in Duitsland, de grootste economie in Europa, namen beide toe met 3,1% in het tweede kwartaal van 2011. De regio Asia Pacific groeide met 9,2% het meest in het tweede kwartaal, als gevolg van dubbelcijferige groei in Indonesië (18,9%), China (14,8%), Hong Kong (13,4%) en de Filippijnen (12,6%). Binnen de 36 landen die in de registratie van Nielsen Global AdView Pulse zitten, groeiden de mediabestedingen in het tweede kwartaal van 2011 het meest in Argentinië met 28,5%. Die in Egypte daalden het hardst: -51,7%. Adverteerders bleven voorzichtig te midden van het onzekere economische en politieke klimaat, gevolgd door de 'Arabische Lente'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Mediumtypen
Terwijl radio het grootste groeipercentage noteerde van alle traditionele mediumtypen in het tweede kwartaal (8,2%), ging het grootste gedeelte van de taart naar televisie, zowel de mediabestedingen als de share of voice namen toe. Van elke 100 dollar die besteed werd aan media, ging er in de eerste zes maanden van 2011 65 naar televisie. In dezelfde periode een jaar eerder was dit 63,70.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid