Overslaan en naar de inhoud gaan

Bureaus en merken strijden samen voor toevoeging LGBTQ+-rechten Grondwet

De massaal omarmde Accept to Enter-campagne moet de politiek duidelijk maken dat er maar één antwoord mogelijk is: Accept.
Bureaus en merken strijden samen voor toevoeging LGTBQ+-rechten Grondwet
Bureaus en merken strijden samen voor toevoeging LGTBQ+-rechten Grondwet
Bureaus en merken strijden samen voor toevoeging LGTBQ+-rechten Grondwet
Bureaus en merken strijden samen voor toevoeging LGTBQ+-rechten Grondwet

Bureaus en merken deelnemen gezamenlijk aan de Accept to Enter-campagne om COC Nederland te steunen in de strijd om een LGBTQIA+-discriminatie-verbod toegevoegd te krijgen aan de Grondwet. COC Nederland, dat al bijna 20 pleit jaar voor de betreffende grondwetswijziging, benadrukt de actualiteit ervan omdat de Eerste en Tweede Kamer binnenkort stemmen om het verbod op discriminatie op grond van seksuele gerichtheid toe te voegen aan de Grondwet. 

related partner content for mobile comes here

Artikel 1 van de Grondwet verbiedt immers wel discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras en geslacht.

Initiatief en deelnemende merken

Initiatiefnemer van de campagne, Anne Stokvis, hoofdredacteur N=Content/N=5, geeft aan dat inmiddels merken als GroenLinks, Mojo Concerts, Start People, Holland Casino en de bureaus N=5, Dentsu, Het PR bureau, PanelWizard Direct, Validators, Buutvrij for Life, De Haaien, Go Spooky, The Freelance Qommunity, Boomerang, Wenneker Amsterdam, Havana Harbor en PostOffice het initiatief steunen. 

De campagne

Volgens Stokvis hebben de verschillende merken en bureaus deze Pride-week de zogenoemde Accept to Enter-pop-up geïmplementeerd op hun website. Hiermee wordt aan bezoekers aandacht gevraagd om de grondwetswijziging te steunen. Websitebezoekers krijgen de mogelijkheid om via de pop-up aan te geven dat discriminatie, in welke vorm dan ook, niet getolereerd wordt. 

Pop-up Accept to Enter-campagne
Pop-up Accept to Enter-campagne

Nederlanders onwetend

Het initiatiefnemende bureau N=5 refereert voor de noodzaak van campagne aan een onderzoek van Panelwizard, onder ruim 1.200 Nederlanders, waaruit blijkt dat Nederlanders zich er weinig van bewust zijn dat gelijke LGBTQIA+-rechten niet verankerd zijn in de Grondwet, terwijl de overgrote meerderheid wel vindt dat dit grondrecht wettelijk moet worden vastgelegd. 

Beschermen verworven rechten

Stokvis benadrukt dan ook dat zowel de campagne als Pride niet gaan niet over merken, maar wel over mensenrechten.

‘Rechten die zelfs in onze eigen Grondwet nog niet goed vastliggen. De strijd om die gelijke rechten is van essentieel belang omdat geen enkele andere wet met de Grondwet in strijd mag zijn. Alleen zo kunnen de verworven rechten waar de LGBTQIA+-gemeenschap hard voor heeft gestreden, zoals het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht, voor altijd worden beschermd.’

Voor de campagne wil ze daarom iedere organisatie oproepen om ook echt iets te betekenen in die bewustwording.

Accept als enige antwoord

Stokvis vervolgt: ‘Met deze campagne maken we duidelijk dat we massaal achter COC Nederland staan en zetten we al onze platforms in om de politiek te laten weten dat er wat ons betreft maar één antwoord mogelijk is: Accept.’

De resultaten van de campagne worden volgens de hoofdredacteur van N=Content/N=5 na afloop door Accept to Enter aangeboden aan COC Nederland om hen te sterken in de strijd richting de politiek. 

Lees ook: Diesel lanceert controversiële LGBTQ-campagne met onverwachte twist

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in