Wie proeft het verschil tussen Heineken Extra Vers en gewone Heineken?

Studenten, journalisten en kenners ondergingen een blinde proef.

Vorig jaar november introduceerde Heineken het product Heineken Extra Vers. Dat is volgens het originele Heineken-recept gebrouwen en daarnaast extra beschermd tegen tijd, temperatuur en licht. Heineken: ‘Na het ambachtelijke brouwproces wordt Heineken Extra Vers in een speciale verpakking, zo snel mogelijk en gekoeld naar de supermarkt gebracht. Zo blijft de heerlijk, verfrissende en pure smaak van vers bier uit de brouwerij behouden.’

Positieve reacties
Vorige maand kondigde de brouwer – wegens het succes van de introductie - aan om Heineken Extra Vers landelijk uit te rollen. Evelien Sanders, directeur retail Heineken Nederland zei bij die gelegenheid: ‘Uit de reacties blijkt dat consumenten en retailers het extra verse bier echt hebben omarmd. We kregen veel positieve reacties over de smaak en daarnaast zijn de verkoopcijfers van Heineken Extra Vers boven verwachting. Voor ons waren dat de belangrijkste redenen om nu over te gaan op een landelijke uitrol.’

Prijsverschil, smaakverschil
Marketing Online en Adformatie zagen in de landelijke uitrol een goede aanleiding om te proberen vast te stellen hoe groot het verschil in smaak is tussen gewoon Heineken en het nieuwe product. Nederlanders zijn een promotiegedreven volkje en we kopen bier vaak voor een euro of acht, negen, tien in de supermarkt, zeg tussen 33 en 42 eurocent per flesje. Maar zelfs als Heineken niet in de aanbieding is, is het prijsverschil vrij hoog. Een gewone Heineken kost ongeveer 60 eurocent, een Heineken Extra Vers 1,09 euro. De vraag is dan ook, rechtvaardigt het verschil in smaak het prijsverschil?

Jopen Proeflokaal
Om een antwoord op die vraag te krijgen, kochten we 12 flesjes gewone Heineken en 12 flesjes Heineken Extra Vers in dezelfde supermarkt, dat leek ons het eerlijkst. Dat was – zeer toepasselijk – de Dirk aan het Marie Heinekenplein te Amsterdam. We togen met de 24 flesjes naar . De eigenaar van het proeflokaal, de bieroloog Peter van der Arend, is een ervaren bierproever en hij begeleidde de ‘blinde’ bierproef. In het proefpanel zaten twee studenten (Mark en Abel), twee journalisten (van Adfogroep natuurlijk) en drie bierkenners (v.l.nr. Piet Tuinema, Rick Kempen en Fedor Vogel). Dat ging als volgt.

Heel moeilijk
De conclusie van de blinde proeverij luidt: het is niet onmogelijk om het verschil te proeven tussen gewone Heineken en Heineken Extra Vers, maar het is wel heel moeilijk. Ieder van de zeven panelleden mocht twee keer proeven, in totaal werd er dus veertien keer geproefd. Daarvan lukte het zes keer om de juiste combinatie aan te wijzen. Bij de studenten was dat één op de vier, bij de journalisten twee op vier en ook de bierkenners kwamen niet verder van 50 procent: drie van de zes keer hadden zij het goed.

Kanttekening
Heineken was bij de introductie van Heineken Extra volkomen eerlijk en transparant over mogelijke smaakverschillen. Willem van Waesberghe, sinds 1995 Meesterbrouwer bij Heineken, zei toen in een toelichting aan Marketing Online dat het smaakverschil mogelijk heel klein kan zijn. Bijvoorbeeld als in de winter het pils snel in de koude en donkere garage bij de consument staat. Maar als pils in de zomer voor een wat langere periode op een lichte en relatief warme plek staat, is het verschil met Heineken Extra Vers volgens Van Waesberghe veel beter te proeven.

Videocredits:

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
martin garix
Play free online minesweeper games,this is a single players puzzle game,such a very beautiful and original game https://myminesweeper.com i like it this graphic and sound effect.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie