TBWA TALK #1: Sound is ook Design

Randall W. Macdonald over zijn functie, de nieuwe hoogwaardige studio, de overstap van Wave Studios naar TBWA\NEBOKO, en nog veel meer.

Randall in de nieuwe Sound Studio. Ondanks gebroken been ("ongelukje tijdens het opbouwen van de studio") was Randall elke dag aan het werk.

“Muziek en sound krijgen een steeds crucialere rol in reclame en het is daarom ontzettend belangrijk om dit vooraan in het proces mee te nemen. De nieuwe studio maakt dit mogelijk.” Randall W. Macdonald is afgelopen jaar overgestapt naar TBWA’s productiehuis Vidiboko als Sound Engineer. Hiervoor werkte hij twaalf jaar bij Wave Studios in Amsterdam. Toen hij hoorde dat hij bij TBWA\NEBOKO de perfecte interne sound studio mocht helpen realiseren, kon hij geen ‘nee’ zeggen.

Wat doet een sound engineer en hoe is het om als sound engineer in de reclame te werken?

Sound engineers zijn nodig op allerlei plekken. Bij films, bij festivals en evenementen en ook bij een reclamebureau. In een agency heb ik als sound engineer verschillende petten op. Zo maak ik sound effects, regisseer voice overs, mix en master audio voor TV, Radio en online media en soms maak ik ook zelf muziek. Het luistert allemaal heel nauw. Ik noem mezelf ook wel eens sound designer. Ik ben creatief betrokken bij het eindproduct. Dat eindproduct, de commercial, duurt vaak maar dertig seconden, maar die moet dan ook perfect zijn. Creatie komt met een grof idee en samen met mijn suggesties komen we tot de perfecte soundtrack voor een film/reclame. De term ‘de kip of het ei’ gebruiken we dagelijks. Als in wie is leidend; de film, de muziek of soms zelfs de voice over? We zijn allemaal afhankelijk van elkaar in deze fase van het productieproces. Verder wordt er wel veel van je verwacht. Ik werk vaak onder tijdsdruk en moet op het laatste moment soms nog dingen veranderen. Daar moet je tegen kunnen.

Waar ben je nu mee bezig?

We zijn sinds kort klaar met een hele vette eigen Sound Studio, die hebben we afgelopen maanden gebouwd. Wekenlang was ik eigenlijk een soort aannemer. We zijn een van de weinige bureaus die een eigen studio hebben. Een high end post-productie faciliteit met muzikale mogelijkheden. Vergelijk het maar met Wisseloord in Hilversum. Dezelfde kwaliteit, dezelfde mogelijkheden. Super professioneel.

Wat is het voordeel van een in-house Sound Studio? Wat maakt deze studio zo speciaal? En wat is het voordeel voor de klant?

Muziek en sound krijgen een steeds crucialere rol in reclame. Daarom is het ontzettend belangrijk om dit vooraan in het creatieve proces mee te nemen, de nieuwe studio maakt dit mogelijk. Vanaf het begin heb ik de studio mogen helpen ontwikkelen. Hierdoor zijn zowel de kleine als grote technische details, die ik in de loop der jaren op mijn wishlist had gezet, allemaal toegevoegd. De kwaliteit is gewoon top-notch. Daarnaast zorgt de studio intern direct voor veel kortere lijntjes en een nog beter creatief proces. Creatieven hoeven niet steeds de deur uit; ze lopen gewoon even langs. Hetzelfde geldt voor klanten: ze zijn toch al vaak bij TBWA op kantoor, dus dat bespaart hen ook veel reistijd. Nu ik toch bezig ben met voordelen opnoemen, het is ook gewoon een heel aangename plek om in te werken. We willen het voor iedereen zo comfortabel mogelijk maken.

Heb je een bepaalde ambitie?

Het lijkt mij te gek om meer een creatieve rol te spelen eerder in het ‘maak’ proces. De laatste jaren zijn de technieken op het gebied van geluid in een stroomversnelling gegaan, denk aan 3D & Spatial Audio, interactieve websites, augmented reality en VR. Ik ben daar zelf in meegegroeid en kan vanuit mijn expertise misschien sturing geven bij het bedenken van nieuwe campagnes waarbij we dit soort technieken kunnen gebruiken om écht iets nieuws te maken.

Daarnaast vind ik het leuk om meer met muziek te doen. Ik ben zelf ook composer en samen met collega Jeroen en al het ander talent wat zich onder het TBWA-dak bevindt kunnen we denk ik een hoop moois maken! We hebben nu zo’n mooie studio die we perfect kunnen gebruiken voor opnames, jam-sessies en allerlei soorten muzikale creatie! En als pas geworden trotse vader, zie ik mijn dochter graag ooit nog eens achter de knoppen zitten. More ladies in sound!


De tekst gaat verder onder de afbeelding

Randall bezig met de sound voor Staatsloterij’s Oudejaarstrekking commercial met Fritsie op de achtergrond.
Randall bezig met de sound voor Staatsloterij’s Oudejaarstrekking commercial met Fritsie op de achtergrond.

Waarom ben je overgestapt naar TBWA?

Ik werkte in een heel leuk team bij Wave, maar na twaalf jaar was het een mooi moment voor een nieuwe uitdaging. En waar krijg je nou de kans om een nieuwe studio te bouwen? Het leuke van TBWA is onder andere dat je te maken krijgt met veel verschillende disciplines en achtergronden. Er zit hier heel veel kennis. Ik ontmoet hier mensen waar ik van kan leren en waarmee ik creatief naar een hoger level kan gaan, het is een wisselwerking. Ik kan bijvoorbeeld nu al advies geven, wanneer plannen nog maar in de conceptfase zijn.

Wat is het geheim voor de perfecte soundtrack?

Ik ben blij als alle ingrediënten goed met elkaar samenwerken. Klinkt heel logisch, maar dat is het niet. Je moet ervoor zorgen dat de basisingrediënten al kloppen, vóórdat je de mix in gaat. Daarnaast moet je goed kunnen aanvoelen wat mensen bedoelen. Sound is abstract, wat het soms lastig kan maken om feedback in woorden uit te drukken. Zo heb ik wel eens de aanwijzing gekregen ‘mag het groener’ of in een andere kleur. Maar ook: ‘Het moet harder, maar ook zachter’. Daarmee werd dan bedoeld ‘iemand die schreeuwt, maar dan van een afstand’. Communiceren, goed luisteren en inleven, is denk ik dus ook wel een fijne skill.

Wat stimuleert jouw creativiteit?

Groepssynergie - waarbij alles samenkomt. Sparren met elkaar. En de sound studio bevordert dat.

Wat zou je aanstormende sound engineers mee willen geven?

We zijn als sound engineers vaak geneigd om in ons eigen wereldje te leven en achter de schermen te blijven. Van mijn werk komt 50% echter neer op social skills en people management. Zorg voor een goeie sfeer en hou de passie erin. Inspireer de voice-acteurs en stel talenten op hun gemak, om te voorkomen dat iemand dichtklapt. Het ‘talk back-knopje’ is het magische knopje.

Wat heb je gezien in de afgelopen dertien jaar dat je werkzaam bent in deze branche?

Wanneer disruptief wordt beschouwd als breken met tradities en vastgeroeste werkmethodes, dan zou ik kunnen zeggen dat ik onconventionele manieren heb gevonden om bijvoorbeeld bepaalde geluidseffecten te maken en mixes beter en krachtiger naar voren te laten komen. Het gedetailleerde antwoord hierop is redelijk technisch en meer voor de ‘sound-geeks’ onder ons. ;-)

Voor welke klant wil je ooit nog werken en waarom?

Ik denk eerder aan een stijl of bepaalde regisseurs die bij meerdere merken aan zouden kunnen sluiten dan aan een specifieke klant. Zo zou ik graag weer meer plotgerichte humor terugzien in de reclame, en dat ook groots uitgepakt. Dan denk ik aan de Heineken commercials van jaren geleden of Booking.com commercials. Maar als ik toch iets moet noemen; voor Lurpak zou ik heel graag de sound design voor hun Hero-Film van het jaar doen. Daarnaast zou het mooi zijn om mee te werken aan de nieuwste iPhone commercial voor Apple. Het showcasen van features aan de hand van grappige en gelikte films – die vaak ondersteund worden met snappy Guy Richie-esque sound design – daar heb ik altijd wel een soft spot voor.

Waar moeten klanten zich nu echt mee bezig houden? Kun je ze een tipje van de sluier geven?

Een bewuste kijk op de toekomst en ons, de consument, daarin mee weten te nemen. Bedrijven zijn net als popidolen, influencers of politici; de movers & shakers in de samenleving. Zij kunnen sturing geven aan problemen, zoals klimaatverandering en ongelijkheid. Hoe adidas zich bijvoorbeeld bezighoudt met dit soort problematiek en de manier waarop zij dit meenemen in hun campagnes  kan ik alleen maar toejuichen. Zolang het maar “genuine” is en je  consumenten niet het gevoel geeft dat een merk op de ‘betere toekomst voor iedereen bandwagon’ springt. Vooral om zichzelf in een positief daglicht te stellen. Het is vaak een lastige taak voor creatie om die fijne lijn te bewandelen van échte en gevoelde emotie, wat juist heel mooi is als dat dan lukt.

Concluderend denk ik dat échte emotie en menselijkheid heel belangrijk is in reclame. Een product met een hoop geschreeuw en bombarie door je strot gedouwd krijgen is een gepasseerd station. Gelukkig zie je dat ook veel minder, op de blijkbaar nog altijd nodige kiloknallers na dan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →