In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.
In deze aflevering: Albert-Jan Steendam Contentmanager van UM Nederland.
Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Albert-Jan Steendam, 30 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik ben fan van sport, cinematografie en gastronomie. In het verleden was ik werkzaam in de muziekindustrie, en daardoor ben ik nauw betrokken geweest bij verschillende evenementen. Sinds een aantal jaar werk ik bij UM als Contentmanager, in deze functie ben ik medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van vernieuwende en creatieve media-concepten.
Welk merk bewonder je en waarom?
Merken die een maatschappelijk doel dienen zoals het Oranje Fonds, KiKa en Alzheimer-Nederland bewonder ik. Deze non-profit merken zetten zich zonder dubbele agenda in voor een betere wereld. Bij de meeste grote merken ontbreekt het wat mij betreft te vaak aan integriteit en transparantie. Dit zagen we onlangs bij Patagonia toen we naar aanleiding van een vernietigend Follow The Money artikel de loftrompet weer terug in de tas konden stoppen. Toch zijn er merken die het wel goed aanpakken, bijvoorbeeld Michelob Ultra. Onlangs ontwikkelde de Amerikaanse bierbrouwer de ‘Dreamcaster’. Een geweldige campagne waarin een bierbrouwer technologie heeft ontwikkeld waardoor een blind persoon een NBA-basketbalwedstrijd van commentaar heeft kunnen voorzien. Baanbrekend, entertainend en tegelijkertijd hoopgevend.
Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
Het nummer ‘She’s got you’ van Patsy Cline vind ik goed passen bij Alzheimer-Nederland. Het is een emotioneel en menselijk nummer, dat past goed bij de filosofie van Alzheimer-Nederland, waarin humaniteit centraal staat.
Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheid zicht door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
Bij Karwei denk ik nog steeds aan de "Mystery Repeats" jingle van Pete Philly & Perquisite. Deze campagne is inmiddels 15 jaar oud.
Onlangs kwam ik de ‘Class of 23’ campagne tegen van Zalando, Het Buro en Hammerfest. Een campagne waarin verschillende jonge talenten hun geluid en stijl kenbaar maken in een muziekvideo in cypher-setting. De video is gekoppeld aan een speciale website van Zalando en gepubliceerd op het kanaal van Top Notch. Dit vind ik echt onderscheidend werk waarbij er waarde wordt gecreëerd voor zowel jonge talenten als consumenten.
Zeeman maakte eerder een soortgelijke campagne die werd ondersteund door fan favorite Hef. Als onderdeel van de SKEER-campagne maakte Hef speciaal het nummer S.K.E.E.R. Dit zijn campagnes waarbij er een sterke koppeling tussen muziek en lifestyle wordt gemaakt.
Een sterke muzikale identiteit zorgt voor herkenning, tegelijkertijd helpt het consumenten om zich te identificeren met een merk. Ik vind het goed om te zien dat grote internationale merken tegenwoordig steeds vaker jonge en lokale artiesten als ambassadeurs inzetten.
Klein tip voor op de regenachtige werkdagen: Deze 4 uur durende Youtube advertentie van Nissan. De gehele video is een animatie van een vrouw die een Nissan ARIYA bestuurt op een lofi-soundtrack. Inmiddels is de video 18 miljoen keer bekeken.
Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Wat een lastige vraag. Kun je een favoriete artiest hebben als er zoveel verschillende genres en goede keuzes zijn? Bij een verplichte keuze ga ik toch voor Outkast. Ze hebben een grote rol gespeeld in de opkomst van hiphop. Ze experimenteerden ook veel met verschillende genres zoals funk, jazz en techno. Deze genres luister ik allemaal en in de muziek van Outkast komt alles samen.
Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?
Ik zou Outkast vergelijken met The North Face. Zowel Outkast als The North Face zijn pioniersmerken die bewondering genieten van uiteenlopende groepen. Het zijn beiden merken die buiten de lijntjes durven te kleuren en een breed scala aan doelgroepen bedienen zonder hun eigen identiteit te verliezen. Ze zijn vernieuwend maar ook authentiek.
Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
Het nummer Lithium van Nirvana brengt me altijd terug naar mijn jongere jaren. Niet zozeer om de lyrics, want die zijn vrij duister, maar de periode waarin ik dit nummer draaide was erg spannend: de middelbare school, The Sopranos voor het eerst kijken, mijn eerste vriendinnetje, denken dat je veel zorgen hebt en tegelijkertijd een zorgeloos bestaan leven. Muziek draagt sterk bij aan het creëren en terugbrengen van herinneringen, daarom werkt het ook zo goed voor merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!