Deze week was Jochem Leegstra, creative director en oprichter van designbureau ...,staat en initiator van 'vakbijbel' The New Stijl, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans én Adformatie (één bijdrage per dag).
'Nederlandse creativiteit is springlevend'
Leegstra over zijn week: 'Wat inspireert je… mooie vraag… moeilijke vraag ook, vooral omdat ‘inspiratie’ voor mij een soort continuüm is, iets wat altijd aan staat. Reizen blijft wel een belangrijke bron van inspiratie. Het inspireert me om andere culturen te begrijpen, andere mensen te ontmoeten. Andere natuur, andere architectuur, andere rituelen, andere geuren en kleuren.
In het reizen kwam een flinke verandering voor iedereen de afgelopen jaren. Juist in die tijd (2020-'22) zijn we hier bij …,staat met ons team volop bezig geweest met het cureren en maken van een boek, uitgegeven met Mendo. Wellicht is dit ook het begin van een groter platform: The New Stijl. Met een hoofdrol voor de grenzeloze Nederlandse creativiteit.
Dit idee is ontstaan, omdat ik eigenlijk overal in de media steeds dezelfde namen tegenkwam; zelfs het beeld van Dutch Design leek gedefinieerd en stil te staan. Tegelijkertijd zag ik om me heen heel veel nieuws gebeuren, maar op de een of andere manier was het niet meer bij elkaar gebracht. Er miste een podium om talent te vieren, en ook om dat deelbaar te maken. Met een longlist van zo’n 300 creatieven binnen diverse categorieën – waarvan er bijna 60 in het boek zijn beland – proberen we dat talent een podium te geven en creativiteit te vieren.
Goed nieuws, want de Nederlandse creativiteit is springlevend, spannend en uitdagend als altijd. Voorheen was het vaak 'georganiseerd' in groepen of bewegingen – van De Stijl tot Droog Design – die elk hun rol speelden bij het vormgeven van de perceptie van ons eigen design, kunst en creativiteit. Nu de nationale identiteit minder dan ooit wordt bepaald door fysieke grenzen, vroegen we ons af: wat is er vandaag de dag aan de hand binnen de Nederlandse creativiteit? The New Stijl is onze verkenning van die vraag.
We hebben heel veel werk en inzichten voorbij zien komen, gesprekken gehad, creatief werk gezien en vergeleken. Omdat het een multidisciplinaire selectie van opkomend en meer gevestigd talent is geworden, leek het me een goed idee om voor de R.P.O.T.D.F.A.W.™ een vijftal namen en collabs uit The New Stijl die mij uitermate inspireren hier te delen.
Omdat ze Nederlandse creativiteit zo helder vertegenwoordigen.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Aqua-druppels aan de handen, gemaakt van condooms met blauwe vloeistof
'Om te beginnen meteen een 4-dubbele (!) Nederlandse samenwerking: vers modemerk BOTTER, top stylist Imruh Asha en schoenontwerper Studio Hagel en (om het lijstje compleet te maken) Viviane Sassen fotografeerde de campagne voor BOTTER. Ze staan alle vier – toevallig – ook los van elkaar in The New Stijl.
Imruh is naast top stylist ook de fashion director van Dazed, Studio Hagel is de experimentele footwear design studio van Mathieu Hagelaars; zij werken onder andere voor Moncler, Valentino en Off-White en de studio heeft daarbij sinds kort ook z’n eigen merk, Hagel.
Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh zijn BOTTER, en hebben zich na een aantal jaar succesvol creative directors te zijn geweest voor Nina Ricci helemaal gefocust op hun eigen label. Tijdens de zomer 2023 collectie The Plastic Sea vielen naast de aqua-blauwe pakken ook de letterlijke aqua-druppels aan de handen van de modellen op (gemaakt van condooms met blauwe vloeistof, zie zie hier de ‘behind the scenes’), wat zorgde voor een supermooi beeld.
Om deze ode af te maken met adidas-voetbalschoenen die door Studio Hagel in een soort siliconen/epoxy hars waren gegoten, waardoor er optisch ijsblokken aan de voeten zaten. Een supergoed en helder idee, experimenteel gedurfd en iconisch uitgevoerd en heel belangrijk, visueel deelbaar. Hierdoor stond het beeld ook meteen in The New York Times, op alle toonaangevende blogs en de juiste social media accounts.'
2. 'Wat me raakt is het surrealistische en het energieke van het werk'
'In de post van gisteren zagen we werk van topstylist Imruh Asha voor modemerk BOTTER. Samen met fotograaf en partner Carlijn Jacobs (1991) maakt hij samen nog veel meer visueel sterk werk. Met een hint van de 80's avantgarde esthetiek.
Beiden zijn nog jong, maar ze werken ze al voor een droom aan internationale opdrachtgevers, van Chanel en Gucci x adidas en van Kim Kardashian voor de Amerikaanse Vogue tot het coverbeeld van Renaissance, het laatste album van Beyoncé.
Ook de verschillende magazines als Dazed, Pop, Purple en System werken al samen met Carlijn, inmiddels zit ze – na UNIT – bij dé internationale agent Art + Commerce. Carlijn & Imruh wonen in Parijs en pendelen tussen Parijs, London, LA en Tokio voor werk.
Wat me raakt is het surrealistische en het energieke van het werk. Ook door de snelheid die ze inmiddels hebben, produceren ze veel én goed werk. Ze zijn en werken overal, zo blijven ze relevant. Daarnaast krijgen – nemen – ze de vrijheid om naar een herkenbare signatuur toe te groeien.
Ze creëren nieuwe pop culture in fotografie. Ze staan beiden – los van elkaar – in The New Stijl. Onhollands. Lekker.'
3. 'Een revolutie in de fashion en digitale wereld'
'De wereld van Web3, crypto en NFT's is een heerlijke speeltuin voor The Fabricant. Binnen de modewereld gaan ze uitsluitend voor digitale fashion. En dat met een super esthetiek – dit zijn niet de typische game achtige lo-res probeersels en zeker niet NFT-comic apen. The Fabricant creëert een nieuwe hypnotiserende en fotorealistische wereld. Shows in de woestijn, shoots op daken in NY, hard en kleurrijk of soms visuele poëzie op je scherm. Een heerlijke blend tussen realisme en droom.
Het digitale modehuis is opgericht in 2018 door AMFI-student Amber Jae Slooten met Adriana Hoppenbrouwer-Pereira en Kerry Murphy. In de eerste jaren hebben ze merken als adidas, Off-White en Under Armour geholpen bij hun transitie naar de Metaverse. Inmiddels maken ze nog alleen hun eigen digitale collecties.
Door de Web3-mentaliteit aan te nemen, draait The Fabricant helemaal om co-creëren, mede-eigenaar zijn en het 'gelijk' maken van het speelveld. Hun NFT's worden gemint via het eigen platform en verkocht via de eigen marketplace. Verschillende collecties die mede zijn ontworpen door ontwerpers en technologen van over de hele wereld – compleet met smart contracts. Een revolutie in de fashion en digitale wereld.
Recentelijk was er nog een bijzondere samenwerking van The Fabricant met Nick Knights SHOWstudio en onze vrienden van Modem (die ook in The New Stijl staan). Een project over je digitale zelf, de Metaverse en mode.
Wil je meer zien van The Fabricant dan alleen online? Tot eind april kun je hun Wholeland interactieve video-installatie beleven in NXT Museum in Amsterdam. Een soort digitale paskamer met virtuele sieraden, maskers, kleding… alles.
Die uiteraard in drops, tijdelijk worden aangeboden. Maar ook online te verkrijgen, join the waiting list.'
4. De schoonheid van impact
'Ik stel mezelf teleur als ik mijn creativiteit niet inzet om anderen te helpen', sprak Bas Timmer, oprichter van Sheltersuit. Van modestudent tot social impact designer met functionele kleding voor mensen die buiten leven. Of beter gezegd… moeten leven. Toen de vader van een vriend op straat was overleden door onderkoeling besefte Bas dat hij zijn creativiteit anders wilde inzetten. Ook meteen weg van de vergankelijkheid van mode, maar wel met die know-how.
De missie van de Sheltersuit Foundation (2014) is de 'symptomen' van dakloosheid verlichten door het ontwerpen en vervaardigen van praktische producten die een positieve impact hebben. Sheltersuit heeft ateliers in Nederland (Enschede) en Zuid-Afrika, met een distributietak in Amerika. Elk met producten die specifiek zijn ontworpen voor het lokale klimaat, de mensen en hun behoeften.
De pakken en tassen zijn gemaakt van restproducten die zijn gedoneerd door mode- en textielbedrijven, en de productie wordt gedaan door hun 'sociale' ateliers waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als warme en multifunctionele jas kan de Sheltersuit worden omgebouwd tot slaapzak, waarmee nu al honderdduizenden mensen wereldwijd worden geholpen.
Naast de Foundation is er ook het eigen Sheltersuit label, met afgelopen jaar een eigen show tijdens Paris Fashion Week met support van fashion brand Chloé - waar ook een samenwerking mee loopt, nieuwe producten gemaakt worden van oude Chloé-collecties en door die verkoop ook direct financiële support voor de foundation oplevert.
Zo mooi kan de schoonheid van impact zijn.'
5. Een revolutie in textiel-ontwerp
'Alweer de laatste dag. Bijna jammer om een kleine selectie te maken uit de 60 totaal verschillende creatives uit The New Stijl, allemaal voegen ze totaal andere creativiteit en kwaliteit toe…
De laatste die ik wil delen is game-changer BYBORRE. Het textiel & techlabel zorgt voor een grote shift in de textielindustrie. 'Textile-as-a-service', zoals ze zelf zeggen. Om een nieuw transparant ecosysteem te maken én om volledige creatieve vrijheid te geven in textielontwerp, voor merken, ontwerpers en de industrie. Dus van breiers, ontwerpers, ontwikkelaars, techneuten tot de garen-specialisten... alle stappen in de hele keten zijn meegenomen.
BYBORRE is opgericht door textielontwerper/creative director Borre Akkersdijk en tech-ondernemer/CEO Arnoud Haverlag. De afgelopen jaren is er al samengewerkt met toonaangevende merken als BMW, McLaren, Nike, adidas, Natuzzi, Porter-Yoshida, Rapha, Gore-Tex, The Woolmark Company en ga zo maar door. Met een missie: om een hele generatie makers te inspireren en in staat te stellen om minder, maar meer betekenisvolle en verantwoorde producten te maken, duwt BYBORRE duurzaamheid naar een volgende versnelling. Hun online design tool BYBORRE Create is echt een revolutie in ontwerp en voor zowel professionals uit de industrie als studenten en beginners; ofwel ‘Photoshop voor textiel’ en meteen ook winnaar van de Dutch Design Awards na de launch.
Los van de tech-toevoeging aan de textiel industrie, zijn ook duurzaamheid en complete transparantie in de grote vervuilende mode-industrie cruciaal en nodig. Daarnaast is er ook nog een hele bijzondere en eigen manier van 3D-breien ontwikkeld. De stof is daardoor gelaagd en geeft een compleet nieuwe tactiliteit, ruimtelijk - 3D. Ook qua kleurspectrum is er veel meer mogelijk. Kun je moeilijk uitleggen, moet je voelen… maar hieronder toch één close-up beeld (van de Natuzzi Italia water collection, red.) die je bijna kan voelen.
PS Wil je de stof echt voelen en het hele verhaal horen? Tijdens de Milaan Design Week in april hosten we bij BYBORRE een podium met sprekers uit The New Stijl.'
Komende week is Denise Willigers, Head Of Business Development productiemaatschappij DPPLR, curator van #RPOTDFAW.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!