In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.
In deze aflevering: Milou Lamme stagiair bij Dentsu Creative
Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Milou Lamme, 21 jaar oud en woonachtig in Amsterdam. Ik ben student aan het Amsterdam Fashion Institute, waar ik in de richting van branding studeer. Afgelopen september ben ik begonnen als strategie stagiair bij Dentsu Creative. Als persoon ben ik heel nieuwsgierig aangelegd, wat enorm wordt aangewakkerd door kunst. Ik ben nog altijd dankbaar voor mijn broer Pim die mij goed aan de kunstwereld heeft geïntroduceerd. Hij zette semester9 op, een contemporary art agency die een nieuwe generatie kunstenaars positioneert in de kunstwereld. Hierdoor ben ik vaak te vinden bij exposities. Wat ik zo bijzonder vind aan kunst, is dat het vrijwel volledig open is voor eigen interpretatie - waardoor ik er enorm mijn fantasie in kwijt kan. Daarnaast heeft het naar mijn mening een verbindende factor en brengt gelijkgestemden op een plek samen.
Welk merk bewonder je en waarom?
Wat ik persoonlijk sterk vind aan een merk, is als ze mensen weten te verbinden. Een merk dat naar mijn mening in slaagt is Lacoste. Het is niet perse een merk waar ik het snelst zou gaan winkelen, maar op het moment dat ik er iets van voorbij zie komen is het toch altijd raak. Het merk straalt vreugde en passie uit, maar is bovenal heel verbindend. Juist in een tijd waarin we doelgroepen heel makkelijk in een hokje plaatsen, bouwen zij bruggen. Zij kijken naar de interesses van mensen en spelen in op wat ze gemeen hebben, ongeacht leeftijd of achtergrond. Omdat zij al jaren bestaan, hebben zowel jong als oud affiniteit met het merk. Wat ik zo bijzonder vind is dat ze door middel van advertising zo’n brede doelgroep blijven aanspreken, zonder authenticiteit te verliezen. Een campagne waar ze dit heel leuk doen, is die van een jaar terug genaamd ‘unexpected encounters’.
Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
In de campagne die ik net noemde, gebruikt Lacoste het nummer Apache (Jump On It) van The Sugarhill Gang, wat naar mijn mening volledig passend is. Zij als groep maakte namelijk voor het eerst hiphop zichtbaar voor een breed publiek in 1979. Nog steeds worden nummers van hen gedraaid en is het net als Lacoste geliefd door jong en oud. Muziek blijft op een manier toch tijdloos en kan generaties meegaan, dus ook hier komt dat verbindende aspect naar mijn mening in terug. Het slaat dan ook een spijker op zijn kop als ik zeg dat Rapper’s Delight, het aller eerste rap nummer ooit, mijn persoonlijke karaoke favoriet is.
Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheidt zich door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
Gucci weet heel goed de connectie te maken tussen mode en muziek en de cultuur die daar tussen hangt. Al jaren staat de popcultuur centraal in hun advertenties. Zo werken ze samen met diverse iconen, van Harry Styles tot een Iggy Pop, met ieder een expressieve identiteit die volkomen bij het merk past. Daarbij maakt Gucci veel gebruik van muziek in hun campagnes, waarmee de nummers een artistieke sfeer neerzetten. De esthetische beelden gecombineerd met de muziek is naar mijn mening heel fascinerend. Je wordt er als kijker volledig in meegenomen.
Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan één specifieke artiest. Muziek moet voor mij eerder een bepaald gevoel aanwakkeren, wat gepaard kan gaan met een mooie herinnering of gebeurtenis. Dit kunnen natuurlijk meerdere artiesten doen. Maar het moment dat ik meest van muziek houd, is als de muziek mij veel energie geeft en dat je er helemaal in kan verdwijnen. Dat ik met m’n oortjes over straat loop met de zon op mijn bol en de wereld aan mijn voeten. Alsof niemand je iets kan maken en je de hele wereld aan kan. Dat heb ik bijvoorbeeld bij het nummer Don’t Go Breaking My Heart van Elton John en Kiki Dee, maar het nummer wat nog wel het meeste een euforische gevoel bij mij aanwakkert is wel Don’t Stop Me Now van Queen.
Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?
Als ik echt ga zitten op dat euforische gevoel, dan moet ik direct denken aan Jacquemus. Het merk straalt pure vrolijkheid uit en ze weten als geen ander de kijker seizoen na seizoen te verrassen. Zo brachten ze afgelopen zomer de welbekende Bambino tas tot leven door middel van AI, en namen de tassen geheel andere functies aan, namelijk die van auto’s in Parijs en boten op het Comomeer. Onlangs had het merk een geweldige pop-up in Seoul, waar de Bambino tas wederom (dit keer écht) van grootte veranderde. Het is zo vervreemd en toch zo idyllisch tegelijk. Het merk raakt naar mijn idee bijna een kunst vlak aan. Ik ben benieuwd wat ze voor aankomende jaren in petto hebben.
Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
Dat moet dan wel Money Can’t Buy van Frazey Ford, die heb ik stuk gedraaid met mijn beste vriendin toen we afgelopen zomer voor het eerst samen op reis gingen. We waren in Guatemala en het moment waar ik het nummer specifiek aan verbind, was het beklimmen van de vulkaan Acatenango. Het was ontzettend zwaar, maar zo magisch. Het moment dat je boven aan die top staat met een onbeschrijfelijk mooie zonsopgang en uitkijkend op een lava spuwende vulkaan, vergeet je direct alle ellende die je ervoor moet doorstaan. We voelden ons echt ‘on top of the world’, een moment dat ik nooit zal vergeten. “Money Can’t Buy…Memories”, haha.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!