In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.
In deze aflevering: Denisa Matei, WE ARE RA*W ambassadeur
Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Denisa Matei, ik ben 20 jaar oud en ben geboren en getogen in Roemenië, in een kleine stad genaamd Piatra Neamt. Ik ben 2 jaar geleden naar Amsterdam verhuisd om een opleiding in Communicatiewetenschappen te volgen aan de Universiteit van Amsterdam. Naast mijn studie probeer ik mezelf zo druk mogelijk te houden. Het afgelopen jaar heb ik deel uitgemaakt van het bestuur van een studentenvereniging genaamd Mercurius, en ik heb een stage van 5 maanden gedaan bij Spinnin’ Records als Digital Marketing Stagiair. Nu mijn vorige verplichtingen zijn beëindigd, kreeg ik de kans om me aan te sluiten bij WE ARE RA*W als ambassadeur, iets wat ik al wilde doen sinds ik enkele van hun bestuursleden heb ontmoet en nauw heb samengewerkt. Ook blijf ik werken in de muziekindustrie, dit keer aan de PR-kant voor een publiciteits- en communicatiebureau genaamd Cejlon, dat grote artiesten/festivals vertegenwoordigt zoals: Mau P, Jengi, A State of Trance en nog veel meer.
Welk merk bewonder je en waarom?
Een merk dat ik al lange tijd bewonder, is Gisou, een haarverzorgingsmerk opgericht door de Nederlands-Persische influencer Negin Mirsalehi. Het merk trok voor het eerst mijn aandacht in 2018, toen ik Negin zag in de Forbes Top 30 under 30. Ik was enorm onder de indruk van het feit dat haar bedrijf meer was dan een manier om winst te maken; het was een lofrede aan de erfgoed van haar familie en een passieproject. Ik was destijds 15 jaar oud, en het was de eerste keer dat ik een jonge, gedreven, succesvolle vrouw zag die een kans nam voor zichzelf en haar droom, en ik dacht bij mezelf dat dat ook ik zou kunnen zijn. We zouden kunnen zeggen dat Negin Mirsalehi de eerste professionele rolmodel was die ik had. Sindsdien heb ik de evolutie van het bedrijf gevolgd, en ik ben nog steeds onder de indruk van hoe prachtig het merk is gegroeid wat betreft het assortiment producten dat ze aanbieden en de toegenomen populariteit die ze hebben verworven, terwijl ze tegelijkertijd trouw blijven aan hun oorspronkelijke missie en visie.
Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
Met het risico om echt heel gen Z te klinken, moet ik zeggen Peggy Gou - "It Goes Like" (nanana), en niet alleen omdat dit nummer al een tijdje gratis in mijn gedachten woont, maar omdat als ik aan Gisou denk, ik denk aan zelfzorg, aan de kleine en stille momenten die we nemen om op te laden, aan de kinderlijke vreugde van het observeren van het leven dat zich voor je ogen ontvouwt. Gisou voelt precies als een zonnige dag in Amsterdam, en voor alle mensen die hier wonen, begrijp je wat ik bedoel, het is een stil gedeelde ervaring waarbij je iedereen een moment ziet nemen om gewoon van het leven te genieten zonder iets speciaals te doen, en voor een fractie van een seconde is zijn genoeg. Voor mij is dat de definitie van het idealiseren van het leven, en dat is precies het gevoel dat ik krijg van dit nummer. Het is moeilijk om naar dit nummer te luisteren en je verdrietig te voelen of je niet als de hoofdpersoon te voelen. Dat gezegd hebbende, denk ik dat dit zeker de beste keuze zou zijn voor het themanummer van Gisou, misschien zal dit idee een samenwerking aanwakkeren, wie weet (haha).
Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheid zicht door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
Een merk dat erin slaagt zich te onderscheiden door middel van muziek is zeker Kenzo, hoewel dit een zeer subjectieve mening is, aangezien veel geurmerken muziek gebruiken in hun reclames. Ik denk dat Kenzo een merk is dat zich wil positioneren op de markt als iets anders en wil aanspreken op een publiek dat er niet bang voor is om onvervalst trouw te zijn aan zichzelf. Ik denk dat de campagne die dit het beste laat zien, die is voor hun parfum Kenzo World dat uitkwam in 2017, omdat het ingaat tegen het stereotype scenario dat wordt gebruikt in alle parfumadvertenties. Die tonen een mooie vrouw of man die aantrekkelijker wordt door het parfum te gebruiken, met de achtergrond van een esthetische natuur of stadsgezicht. Deze campagne richt zich echter op de samensmelting tussen geluid en beweging, maar niet op een conventionele manier, omdat ze het nummer "Mutant Brain" van Sam i, Ape Drums & Agent Sasco (Assassin) gebruiken. Dit is een zeer eigenaardig en onharmonieus geluid dat niemand zou verwachten in een parfumcommercial, met een choreografie die past bij de sfeer van het nummer en gesynchroniseerd is met de beat. Dit biedt een vreemde maar zeer gedenkwaardige ervaring voor de kijker. Deze campagne versterkt hun positie en spreekt mensen aan die uniek willen zijn en zich niet willen conformeren aan de regels. Ik was nooit een Kenzo-fan, maar zelfs na zoveel jaren herinner ik me die advertentie nog steeds, en ik denk dat ik nie
Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Het is grappig. Meestal begin ik met te zeggen dat het ingewikkeld is en het antwoord "een beetje van alles" is. Dat is precies waarom ik deze vraag zo moeilijk vind om te beantwoorden. Ik hou van zoveel verschillende genres, zoals R&B, EDM, House, Pop, Rap, Rock, en ik luister naar zoveel geweldige artiesten en bands, zoals Amy Winehouse, Rihanna, Connan Gray, Arctic Monkeys, allemaal met zo'n verschillende vibe. Maar als ik echt één artiest zou moeten kiezen, denk ik dat het Martin Garrix zou zijn, omdat ik hem ontdekte vanaf het begin van zijn carrière toen "Animals" een wereldwijde sensatie werd en hij echt een hele wereld van muziek voor me opende. Dat is wanneer ik begon te luisteren naar EDM, House & Techno. Gedurende de jaren zijn mijn voorkeuren veel veranderd, maar ik denk dat zijn nummers constant in mijn afspeellijst hebben gestaan omdat ze me altijd in een goede stemming brengen en me terugbrengen naar toen ik ze voor het eerst hoorde. Mijn favoriete nummer van hem:
Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?
Als ik Martin Garrix zou moeten koppelen aan een merk, zou het zeker Red Bull zijn, en niet omdat hij Nederlands is en ik een Formule 1-fan ben, maar omdat hij altijd zo vol energie zit en die kinderlijke opwinding heeft elke keer dat hij een set speelt. En ook al ben ik geen fan van energiedrankjes, als ik denk aan DJ's, festivals en gewoon de hele nacht dansen, is het eerste waar ik aan denk Red Bull. Ik denk dat ze zeker goed bij elkaar zouden passen, ook omdat het onmogelijk is voor een DJ om zo vol energie te zijn zonder wat goede oude cafeïne.
Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
Een lied dat een speciale plek in mijn hart heeft, is "Free" van Ultra Naté, omdat het me terugbrengt naar een specifiek moment 2 jaar geleden, een paar dagen voordat ik Roemenië verliet en naar Amsterdam verhuisde voor mijn studie. Ik zat in de auto met een vriend, en we reden op een lege zijstraat. Alle ramen waren open en hij speelde dit nummer. Ik luisterde er voor de eerste keer naar en de tekst raakte me zo diep omdat ik tot dat moment tegelijkertijd angstig en opgewonden was over het verlaten van de plek die ik 18 jaar lang thuis had genoemd en het begin van een nieuw leven. Maar op dat moment maakte niets meer uit, alle zorgen verdwenen en ik voelde me echt vrij. Ik zal dit lied voor altijd associëren met in het heden leven en een zorgeloos soort geluk. Ik blijf niet vaak hangen in het verleden, maar telkens als ik dit lied hoor, keer ik terug naar dat specifieke moment.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!