Vlak voor de grote lockdown is het boek ‘Made in Amsterdam - Ideas that Travel’, gepubliceerd. Het boek geeft een beeld van de Amsterdamse creatieve industrie in alle glorie. Gepresenteerd wordt een kijkje achter de schermen bij de creatieven, merken en organisaties als: G-Star RAW, Ace & Tate, Marcel Wanders, Total Design, Guerrilla Games and Armada Music. 'Made in Amsterdam' biedt volgens de initiatiefnemers een ontdekkingstocht naar de roots van het Amsterdamse innovatieve klimaat. Het design was in handen van bureau VBAT.
Creatieve reis door Amsterdam
‘Made in Amsterdam - Ideas that Travel’ laat meer dan 50 creatieve entrepreneurs, merken en ontwerpers aan het woord die, met Amsterdam als thuisbasis, de wereld aan het veroveren zijn. Allen onderscheiden zich van de massa door een unieke combinatie van creativiteit, een innovatieve drive en gedurfd ondernemerschap te tonen.
De geportretteerden spreken hun visie uit en tonen hun eigen werkwijze en leggen uit wat de rol van Amsterdam is bij het creatieve proces. Architecten, mode-ontwerpers, café- en restauranteigenaren, grafisch ontwerpers, game ontwikkelaars; elk voor te stellen creatieve ambacht passeert de revue. Het design van het boek en de bijbehorende fotografie maken dat het [in het engels geschreven] boek een ware creatieve reis door Amsterdam biedt.
Verhalen achter de ontwerpen
‘Made in Amsterdam - Ideas that Travel’ is een initiatief van fotograaf en uitgever Peter Sabelis. Voor zijn derde boek, over de Nederlandse hoofdstad, werkte hij samen met fotograaf Sascha van Helvert en de Amsterdamse schrijvers Paula Vos en Ralph Edelstein.
Sabelis over de stad en het boek: 'Amsterdam heeft een uitzonderlijk gedreven creatieve scene die ook in het buitenland aanzien geniet. Toch weten we maar weinig over de verhalen achter de merken en organisaties die de stad zo op de kaart zetten. Wie zijn de drijvende krachten? Wat is hun visie en hoe helpt deze visie om de wereld te veroveren?
Dit boek belicht een andere kant van de creatieve sector in Amsterdam in woord en beeld. Uiteraard geschreven met een frisse dosis Amsterdams lef en overtuiging.’
Creatief concept
VBAT meldde zich aan voor het ontwerp en de uitgave van het boek. 'Een boek over creativiteit moet dit natuurlijk ook zelf in design uitdragen, anders wordt het niet serieus genomen', dat zijn de woorden van Graham Sturt, creatief directeur van VBAT. Hij gaat verder: Amsterdam staat in de wereld natuurlijk bekend als een creatieve, ondernemende en reislustige hub. Er is echter minder bekend over het rebelse en ondeugende bloed dat door haar aderen stroomt.
Dit boek is een perfect samenspel van dat alles en daardoor, volgens Sabelis, een hommage aan het klassieke Dutch Design en aan Paul Mijkesenaars iconische wayfinding for Schiphol Airport.'
De geheimen van Amsterdam
Voor hen die geïnteresseerd zijn in de creatieve geheimen van Amsterdam heeft dit boek antwoorden. Of het nu bekeken wordt vanuit het poëtische perspectief van ontwerper Marcel Wanders, de mijmeringen van Sander Groet, of beschreven door het ‘luisterende oor’ van Hans Brouwer [Massive Music]: De creatieve wereld van Amsterdam is vanaf nu heel anders te ervaren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!