Dit liveblog is niet meer actief. Rondom Cannes Lions 2023 volgt er een nieuwe versie.
De aardse ervaringen van Odin Saillé (van het Belgische bureau Mutant) in Cannes
Deze week was Odin Saillé, onthou die naam, oprichter en ECD van het straffe Belgisch bureau Mutant, curator van de rubriek Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij vanaf het Cannes Lions Festival zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Lees hier de gebundelde vondsten op deze site.
Maurice Wenneker (Pakt): ‘Het is keuzes maken in Cannes. Wij komen voor de connecties en de zoektocht naar talent’
De feestjes in Cannes van Pakt (voorheen Wenneker Group) zijn hard op weg om de status van ‘legendarisch’ te bereiken. Als ze het al niet zijn. De bureaugroep onder leiding van Maurice Wenneker en Maartje van Wijk pakt dan ook altijd uit met een locatie om door een ringetje te halen.
In de heuvels boven Cannes wordt een jaren ’70-villa gehuurd met dito piscine, omgeven door palmen en ander exotisch groen, de pool party zelf is bevolkt met young and beautiful creative people. In of naast het zwembad, glaasje rosé binnen handbereik. Wat levert het Pakt op?
Arno de Jong (Nederlandse Loterij) te gast in CMO Studio Côte d'Azur
Vanaf het Festival of Creativity vertelt Arno de Jong hoe hij - samen met TBWA - creatieve learnings ophaalt in Cannes. Hij stelt vast dat creativiteit voor veel marketeers weer belangrijker aan het worden is. De Jong: ‘Als je als marketeer geen creativiteit hebt, dan kun je wel altijd leunen op data, maar data alleen zegt niks.’
Nederland pakt 3 nieuwe Leeuwen
De Leeuwen in de categorieën Creative b2b, Creative data, Direct, Media, PR en Social & Influencer zijn uitgereikt. ‘Mijn naam is Peter’ (The Family), A piece of Ajax (One Nil) en Mercedes-Benz (Publicis Groupe) vielen in de prijzen. De teller staat hiermee op zeven Nederlandse Leeuwen in totaal. Hier meer.
David Snellenberg lanceert boek in Cannes
David Snellenberg, oprichter en creative director van Dawn, presenteert zijn nieuwe boek 'Think like an adman, don't act like one'. De lancering vond donderdagmiddag plaats bij de Embassy of Dutch Creativity in -regenachtig- Cannes.
Doel van 'het boekje', aldus Snellenberg, is om reclame en creativiteit te ontsluiten voor iedereen die een missie heeft: van ceo’s tot activisten en van start ups tot investeerders. Hier meer.
Nederland 4 keer op nieuwe shortlists
Als inzendend land is Nederland vandaag in de categorieën Film en Sustainable Development Goals viermaal genomineerd. Bekijk de benoemingen hieronder.
Film:
DHL 'License to deliver' door 180 Amsterdam (i.s.m. Smuggler London)
LGBT Network 'We will become better' door Halal Amsterdam
Staatsloterij 'Fritsie' door TBWA\Neboko (i.s.m. Czar Amsterdam, MRTN Amsterdam)
Sustainable Development Goals:
Sea Shepherd 'Cath of the day' door Ogilvy Social Lab (i.s.m. Chuck Studio's)
De winnaars hiervan worden vrijdagavond bekendgemaakt. Halal Amsterdam won deze week eerder al een Leeuw voor bovenstaand werk. Fritsie van TBWA\Neboko was eerder genomineerd, maar won toen geen Leeuw.
De Nederlandse Leeuw houdt zich gedeisd
Op dag 3 in Cannes in alle zeven categorieën (Brand experience & activation, creative business transformation, creative commerce, creative effectiveness, creative strategy, mobile) geen Nederlandse winnaars.
Wel vielen onze zuiderburen in de prijzen, het Vlaamse BBDO won zelfs een Grand Prix met 'The breakaway, the first ecycling team for prisoners' voor Decathlon.
In totaal heeft Nederland nu vier Leeuwen op zak. Voor donderdag staan 'we' zesmaal op de shortlists, de winnaars hiervan worden rond 22:00 uur bekendgemaakt.
'Ads needs to be fun'
Tolga Büyükdoganay, ECD van Ogilvy Social.Lab, die wij kortgeleden interviewden (en vorig jaar namens Nederland de meeste Leeuwen won), doet ook verslag vanuit het Palais. Hij bezocht de sessie Ryan Reynolds on Next Generation Storytelling met Ryan Reynolds en Wendy Clark, Global CEO Dentsu als interviewer:
'The Hollywood movie actor, writer, entrepreneur, content creator, agency and brands owner Ryan Reynolds had a great chat with Wendy Clark about how he sees the ad world. The talk even started with a prank that he couldn’t make it to Cannes with big laughs him entering the stage.
Well, one of his big points were that the ads needs to be fun. For him humor and emotions are the only two things that travel. And we see these in all of his work.
Speed is the second thing he mentioned. If a tweet goes viral with 2 million likes, he would like to put a production budget on that and own the moment. In a really fast way. This is something we do as well, be topical and act fast.
Putting product in the center is a big topic for him too. We also see in the work that you recognize quite fast that you are actually watching an ad. He says he does it cause people smell it anyways.
Another thing that I was also discussing with my colleagues was not trying to be perfect. I also heard this from Virgil Abloh’s talks where he mentions trying to be perfect kills speed and energy. Ryan mentioned the speed of TikTok and imperfect content that get ballistic views. Not being polished, not being overly produced gives you the UGC feel so you don’t look just like an ad.
Finally he talked about being optimistic and light. He said that he had to find a way to market the first Deadpool film cause the studios didn’t wanted to make it. So the trailed was “leaked” and lots of marketing was done by him hands on, just to get this film on air. This was one of the best talks of the festival for me.'
Nieuwe shortlists: Nederland 6 keer genomineerd
Dag 3. De shortlists van de categorieën Direct, Creative B2B, Creative Data, Media, PR en Social & Influencer zijn bekend.
Nederland is als inzendend land zes keer genomineerd. 'Mijn naam is Peter' van Women Inc. door The Family Amsterdam en 'A piece of Ajax' door One Nil Amsterdam komen beiden tweemaal voor in de lijst. Ook Wieden + Kennedy Amsterdam voor 'New football news' van Nike en Publicis Groupe Amsterdam voor 'Millboard' van Mercedes-Benz (samen met België en Duitsland) zijn genomineerd.
Verder dingt Nederland mee als deelnemend (post)productiebureau, onder meer Le Pub, Sizzer, MediaMonks en MassiveMusic worden genoemd. In de categorie Creative data komt Nederland niet voor.
Bekijk hieronder de Nederlandse nominaties.
Category |
Title |
Brand |
Product |
Entrant / Idea Creation |
Location |
Production |
Post Production |
Media |
PR |
Additional |
Direct |
I WILL ALWAYS BE ME |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
VMLY&R, New York |
USA |
BORDERLAND London / JAM3 Amsterdam / THE MILL Los Angeles |
HUMAN New York |
|
|
MOTOR NEURONE DISEASE ASSOCIATION Northampton / ROLLS-ROYCE Derby / SPEAKUNIQUE Edinburgh |
|
THE VIRTUAL HEINEKEN SILVER |
HEINEKEN |
HEINEKEN SILVER |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
BOOMERANG AGENCY Amsterdam / DENTSU AEGIS NETWORK London / FRAMESTORE London / SFERA PRODUCTION Milan |
|
DENTSU X London |
EDELMAN London |
BILLION DOLLAR BOY UK London / GRAND CENTRAL RECORDING STUDIOS London / LE PUB Amsterdam / MASSIVEMUSIC Amsterdam / PLATINUM STUDIO Orem |
|
I WILL ALWAYS BE ME |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
VMLY&R, New York |
USA |
BORDERLAND London / JAM3 Amsterdam / THE MILL Los Angeles |
HUMAN New York |
|
|
MOTOR NEURONE DISEASE ASSOCIATION Northampton / ROLLS-ROYCE Derby / SPEAKUNIQUE Edinburgh |
|
BOYCOTT ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Buenos Aires |
ITALY / ARGENTINA |
TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam |
|
THE NIGHT IS YOUNG |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
GOOD PEOPLE FILMS Atene |
PRODIGIOUS Milan |
|
|
LE PUB Amsterdam / SIZZER B.V. Amsterdam |
|
I WILL ALWAYS BE ME |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
VMLY&R, New York |
USA |
BORDERLAND London / JAM3 Amsterdam / THE MILL Los Angeles |
HUMAN New York |
|
|
MOTOR NEURONE DISEASE ASSOCIATION Northampton / ROLLS-ROYCE Derby / SPEAKUNIQUE Edinburgh |
Creative B2B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOYCOTT ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Buenos Aires |
ITALY / ARGENTINA |
TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam |
|
THE UNWASTED BEER |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Dublin |
ITALY / IRELAND |
D12 FILM CLUB Dublin |
|
|
|
FOLDING WAVES Dublin / LE PUB Amsterdam |
Media |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MILLBOARD |
MERCEDES-BENZ |
ZERO EMISSIONS FACTORIES |
PUBLICIS GROUPE BENELUX, Brussels / PUBLICIS GROUPE NETHERLANDS, Amsterdam / PUBLICIS EMIL, Berlin |
BELGIUM / THE NETHERLANDS / GERMANY |
|
|
|
|
|
|
MY NAME IS PETER |
WOMEN INC. AND BRANDEDU |
GENDER EQUALITY AWARENESS |
THE FAMILY AMSTERDAM |
THE NETHERLANDS |
THE FAMILY AMSTERDAM / TIM ARNOLD AV Amsterdam |
THE FAMILY AMSTERDAM / TIM ARNOLD AV Amsterdam |
THE FAMILY AMSTERDAM |
THE FAMILY AMSTERDAM |
|
|
BOYCOTT ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Buenos Aires |
ITALY / ARGENTINA |
TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam |
|
BOYCOTT ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Buenos Aires |
ITALY / ARGENTINA |
TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam |
PR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MY NAME IS PETER |
WOMEN INC. AND BRANDEDU |
GENDER EQUALITY AWARENESS |
THE FAMILY AMSTERDAM |
THE NETHERLANDS |
THE FAMILY AMSTERDAM / TIM ARNOLD AV Amsterdam |
THE FAMILY AMSTERDAM / TIM ARNOLD AV Amsterdam |
THE FAMILY AMSTERDAM |
THE FAMILY AMSTERDAM |
|
|
A PIECE OF AJAX |
AFC AJAX |
AFC AJAX |
AFC AJAX, Amsterdam / ONE:NIL, Amsterdam |
THE NETHERLANDS |
FALSUM Breda / MAJOR FIFTH Oss / ONE:NIL Amsterdam |
|
|
HET PR BUREAU Amsterdam |
|
|
A PIECE OF AJAX |
AFC AJAX |
AFC AJAX |
AFC AJAX, Amsterdam / ONE:NIL, Amsterdam |
THE NETHERLANDS |
FALSUM Breda / MAJOR FIFTH Oss / ONE:NIL Amsterdam |
|
|
HET PR BUREAU Amsterdam |
|
|
THE NIGHT IS YOUNG |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
GOOD PEOPLE FILMS Atene |
PRODIGIOUS Milan |
|
|
LE PUB Amsterdam / SIZZER B.V. Amsterdam |
Social & influencer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NEW FOOTBALL NEWS |
NIKE |
XX |
THE KENNEDYS AT WIEDEN + KENNEDY AMSTERDAM |
THE NETHERLANDS |
THE KENNEDYS AT WIEDEN + KENNEDY AMSTERDAM |
|
|
|
|
|
THE NIGHT IS YOUNG |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
GOOD PEOPLE FILMS Atene |
PRODIGIOUS Milan |
|
|
LE PUB Amsterdam / SIZZER B.V. Amsterdam |
|
THE NIGHT IS YOUNG |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
GOOD PEOPLE FILMS Atene |
PRODIGIOUS Milan |
|
|
LE PUB Amsterdam / SIZZER B.V. Amsterdam |
Nederland wint 3 Leeuwen
Nederland heeft dinsdagavond drie Leeuwen in de wacht gesleept. In de categorie 'Entertainment Lions for Sports' zilver en brons voor 'Samsung fastframe' van Samsung door Cheil Amsterdam (productie De Grot, media Starcom, pr HVDM, overig House of Sports en Park Studio).
In Digital craft heeft Boomerang Agency Amsterdam en MassiveMusic Amsterdam meegewerkt aan 'Heineken Silver' door Publicis Italy, dat zilver heeft gewonnen. Daarnaast brons voor 'The bookcase for tolerance' van het Anne Frank Huis, door Innocean Berlin, in samenwerking met Holy Fools Amsterdam en MediaMonks Hilversum (productie en media) en Hagens PR Amsterdam (pr). Hier meer.
De les van herrezen love brand Chipotle: ‘Creëer het onverwachte’
Fastfoodketen Chipotle – ooit een van Cannes’ lievelingsmerken – gaf een inkijkje in hun ‘playbook for brand transformation’.
Chipotle was in 2014 een van de grote winnaars bij de Cannes Lions met hun ontroerende film The Scarecrow. Het fastfoodmerk begreep al vroeg dat het duurzaamheidsroer om moest en deed dat met verve. Maar het bedrijf kreeg te maken met een grote uitbraak van voedselvergiftiging onder consumenten en raakte serieus in het slop.
Lees hier verder.
Alessandro Manfredi (CMO Dove) in Cannes: 'Je moet investeren'
Waar Heineken gisteren riep dat purpose marketing voorbij is, brak Alessandro Manfredi, CMO Dove, er vandaag een lans voor.
Een van de sprekers vanmorgen bij CMOs in the Spotlight tijdens het Cannes Lions Festival was Alessandro Manfredi, Global Chief Marketing Officer Dove, dat zich al jaren inzet voor zelfacceptatie onder alle vrouwen.
De centrale vraag was of creative effectiveness (een van de categorieën bij de awards) niet zou moeten gelden voor alle prijzen, inclusief voor purpose driven werk. Sterker nog, het festival lijkt soms in een existentiële crisis te zitten, want wat vieren ‘we’ nou? Puur creativiteit, zoals van oudsher, of toch creativiteit die hoe dan ook impact heeft?
Lees hier verder.
Lampen-winnaars Ersem Erçil & Dyon Kaleuwee, respectievelijk junior artdirector en copywriter bij 180 Amsterdam en initiatiefnemers van JuNiOr MaG, doen ook verslag vanuit het Palais - hier hun tweede bijdrage:
‘Copy is verschrikkelijk’
‘Als jury zijn we eigenlijk moreel verplicht om een signaal uit te zenden', zei Eugene Cheong tussen neus en lippen door tijdens de debrief voor de outdoor-winnaars van dit jaar. Als onderdeel van de jury maakte hij duidelijk het belangrijk te vinden om de nadruk te leggen op wat er van je verwacht wordt, met name op het gebied van copywriting: ‘Zeg minder, maar zeg het beter.’
Medejurylid Andre Gray sloot zich daarbij aan en voegde toe: ‘Het is super belangrijk om in te spelen op culturele momenten, maar wees voorzichtig welk moment dit is en of je merk daar het draagvlak voor heeft verdiend.’ Dit kunnen we interpreteren voor zowel copy als art. In een tijd waarin taal steeds universeler word, zijn we nog steeds aardig gepolariseerd als het aankomt op taal van culturele subgroepen en communities. ‘Het is belangrijk om te zorgen dat je als merk met de juiste “media credentials” aankomt, als je deze groepen wat wilt gaan vertellen.'
'Queen of the metaverse Paris Hilton is not a facade, when it comes to NFT's and blockchain'
Joining Web 3.0 communities swapping knowledge is invaluable and inevitable for brands
Tolga Büyükdoganay, ECD van Ogilvy Social.Lab, die wij kortgeleden interviewden (en vorig jaar namens Nederland de meeste Leeuwen won), doet ook verslag vanuit het Palais. Hij bezocht de sessie The NFT Revolution and What It Means For Brands met Gary Vaynerchuk, Chairman en CEO van VaynerX en VaynerMedia, Paris Hilton, CEO 11:11 Media (and herself), en Swan Sit, Board Director, Advisor, Creator (Swan has led teams focused on digital transformation in her roles as Head of Digital Marketing at Nike, Revlon, and Estée Lauder, ed.):
'Gary Veynerchuk, Paris Hilton and Swan Sit had a very entertaining chat over Web 3.0, NFT's and blockchain tech. Gary we know, he is the happily-swearing tech-man who knew the internet would be huge back then. And he is pointing out that Web3.0 is the next big thing and now is the perfect time for brands to hop in. He also talked about that because of this all ad creatives will quit their jobs to learn their living in these worlds. Interesting.
It was also fascinating to see Paris Hilton talk very deep and analytical over NFT's and blockchain. She is not a facade, you can see that she really knows and wants to make it easy for everyone to learn and understand these worlds. She calls herself the “Queen of the metaverse” and already launched the quite successful Paris World on Roblox. She said among other things: “It is amazing to dj to 100.000's of fans in your PJ. And everyone is loving and feels part of this huge community."
All tree pointed that Web 2.0 was about having an audience, about reach. And Web 3.0 is about communities, a deeper connection. If you've minted an NFT you will definitely understand this. Joining the these communities swapping knowledge is invaluable and inevitable for brands.'
Nederland veelal als (post)productie op nieuwe shortlists
De shortlist van de categorieën Brand Experience & Activation, Creative Strategy, Creative Effectiveness, Creative Business Transformation, Creative Commerce en Mobile zijn bekend.
Als inzender is Nederland niet genomineerd, wel hebben (post-)productiebureaus meegewerkt aan enkele genomineerde campagnes. Le Pub Amsterdam, Sizzer, MediaMonks, MassiveMusic en Holy Fools komen meerdere malen voor in de lijst.
Category |
Title |
Brand |
Product |
Entrant / Idea Creation |
Location |
Production |
Post Production |
Media |
PR |
Additional |
Brand experience & activation |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
I WILL ALWAYS BE ME |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
VMLY&R, New York |
USA |
BORDERLAND London / JAM3 Amsterdam / THE MILL Los Angeles |
HUMAN New York |
|
|
MOTOR NEURONE DISEASE ASSOCIATION Northampton / ROLLS-ROYCE Derby / SPEAKUNIQUE Edinburgh |
|
THE BOOKCASE FOR TOLERANCE |
ANNE FRANK HOUSE |
THE BOOKCASE FOR TOLERANCE |
INNOCEAN WORLDWIDE EUROPE, Berlin |
GERMANY |
HOLY FOOLS Amsterdam / MASSIVEMUSIC BERLIN GMBH / MEDIA.MONKS Hilversum / TED ALKEMADE PRODUCTIES Amsterdam / TRIGGER HAPPY PRODUCTIONS Berlin |
|
MEDIA.MONKS Hilversum |
HAGENS PR & STRATEGY Amsterdam |
|
|
BOYCOTT ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Buenos Aires |
ITALY / ARGENTINA |
TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam |
|
I WILL ALWAYS BE ME |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
VMLY&R, New York |
USA |
BORDERLAND London / JAM3 Amsterdam / THE MILL Los Angeles |
HUMAN New York |
|
|
MOTOR NEURONE DISEASE ASSOCIATION Northampton / ROLLS-ROYCE Derby / SPEAKUNIQUE Edinburgh |
|
BOYCOTT ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Buenos Aires |
ITALY / ARGENTINA |
TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam |
|
THE UNWASTED BEER |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Dublin |
ITALY / IRELAND |
D12 FILM CLUB Dublin |
|
|
|
FOLDING WAVES Dublin / LE PUB Amsterdam |
|
THE VIRTUAL HEINEKEN SILVER |
HEINEKEN |
HEINEKEN SILVER |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
BOOMERANG AGENCY Amsterdam / DENTSU AEGIS NETWORK London / FRAMESTORE London / SFERA PRODUCTION Milan |
|
DENTSU X London |
EDELMAN London |
BILLION DOLLAR BOY UK London / GRAND CENTRAL RECORDING STUDIOS London / LE PUB Amsterdam / MASSIVEMUSIC Amsterdam / PLATINUM STUDIO Orem |
|
BOYCOTT ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Buenos Aires |
ITALY / ARGENTINA |
TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam |
|
I WILL ALWAYS BE ME |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
DELL TECHNOLOGIES & INTEL |
VMLY&R, New York |
USA |
BORDERLAND London / JAM3 Amsterdam / THE MILL Los Angeles |
HUMAN New York |
|
|
MOTOR NEURONE DISEASE ASSOCIATION Northampton / ROLLS-ROYCE Derby / SPEAKUNIQUE Edinburgh |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
THE UNWASTED BEER |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Dublin |
ITALY / IRELAND |
D12 FILM CLUB Dublin |
|
|
|
FOLDING WAVES Dublin / LE PUB Amsterdam |
Creative strategy Lions |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
SHUTTER ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
JAJA FILM Barcelona / PRODIGIOUS Milan / TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam / SIZZER B.V. Amsterdam |
|
SHUTTER ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
JAJA FILM Barcelona / PRODIGIOUS Milan / TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam / SIZZER B.V. Amsterdam |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
THE UNWASTED BEER |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Dublin |
ITALY / IRELAND |
D12 FILM CLUB Dublin |
|
|
|
FOLDING WAVES Dublin / LE PUB Amsterdam |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SHUTTER ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan |
ITALY |
JAJA FILM Barcelona / PRODIGIOUS Milan / TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam / SIZZER B.V. Amsterdam |
|
THE UNWASTED BEER |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Dublin |
ITALY / IRELAND |
D12 FILM CLUB Dublin |
|
|
|
FOLDING WAVES Dublin / LE PUB Amsterdam |
Creative business transformation |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
THE UNWASTED BEER |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Dublin |
ITALY / IRELAND |
D12 FILM CLUB Dublin |
|
|
|
FOLDING WAVES Dublin / LE PUB Amsterdam |
Mobile |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOYCOTT ADS |
HEINEKEN |
HEINEKEN |
PUBLICIS ITALY, Milan / PUBLICIS, Buenos Aires |
ITALY / ARGENTINA |
TRESBIEN! Martínez |
|
|
|
LE PUB Amsterdam |
|
THE BOOKCASE FOR TOLERANCE |
ANNE FRANK HOUSE |
THE BOOKCASE FOR TOLERANCE |
INNOCEAN WORLDWIDE EUROPE, Berlin |
GERMANY |
HOLY FOOLS Amsterdam / MASSIVEMUSIC BERLIN GMBH / MEDIA.MONKS Hilversum / TED ALKEMADE PRODUCTIES Amsterdam / TRIGGER HAPPY PRODUCTIONS Berlin |
|
MEDIA.MONKS Hilversum |
HAGENS PR & STRATEGY Amsterdam |
|
Alle shortlist en later de winnaars zijn ook te bekijken op de website van Cannes Lions.
DJ van Hameren in Cannes: 'Nike is een work in progress – there is no finish line'
Tijdens de sessie There Is No Finish Line maandagnamiddag maakt Nike duidelijk dat het iedereen als atleet ziet. 'Wij geloven in vooruitgang.
DJ (Dirk-Jan) van Hameren, de Nederlandse Chief Marketing Officer van Nike en ex-wielrenner, trapt de sessie over het 50-jarige sportmerk af: 'Oprichter Phil Knight zei over de swoosh: “I don’t love it, but I hope it grows on me.” Dat is Nike, we zijn een work in progress – there is no finish line. Daarbij hanteren wij één waarheid: wij luisteren naar de atleet. Dat doen we niet in stilte, dat kunnen luide, intense gesprekken zijn – zoals in ons werk te zien is. Maar we ontwikkelen ons en dromen met hen, zij pushen ons.
Lees hier verder.
Lampen-winnaars Ersem Erçil & Dyon Kaleuwee, respectievelijk junior artdirector en copywriter bij 180 Amsterdam en initiatiefnemers van JuNiOr MaG, doen ook verslag vanuit het Palais - hier hun perspectief op de 'talk' van Nike:
'Actief luisteren met Nike’
Tijdens de presentatie van Nike kwamen veel bekende beelden voorbij. Beelden over gek dromen, harder falen en staan voor waar je in gelooft. Maar we hoorden ook de mensen achter de swoosh spreken over het ‘geheim’ achter Nike’s emotionele invulling van sport.
Een van de sprekers, Dirk-Jan van Hameren (CMO), gaf aan dat Nike graag luistert naar hun atleten (‘heb je een lichaam, dan ben je een atleet’). En luisteren doen ze niet zomaar, dat doen ze actief en dat doen ze luid. ‘Want luisteren is meer dan horen wat er gezegd wordt, luisteren is in discussie gaan en doorvragen waar nodig. Actief luisteren is meer dan meedenken, het is mee dromen.'
Dit gaf een bijzonder inzicht in hoe Nike ervoor zorgt dat ze emotioneel de juiste snaar weten te raken in de beelden die we allemaal wel kennen, maar ons toch op het grote scherm altijd weer kippenvel bezorgen.
Nederland wint eerste Gouden Leeuw in Cannes
Netflix Amsterdam heeft maandag tijdens het Cannes Lions Festival de eerste officiele Gouden Leeuw voor Nederland gewonnen. Samen met het Poolse bureau Gong won het een gouden beeldje in de categorie Outdoor. Ook Le Pub Amsterdam, Sizzer en Heineken vielen in de prijzen in Health & Wellness, maar staan niet als inzender te boek, dus voor het klassement telt dit niet meer. Lees hier meer en bekijk ook de vijf Grand Prix die werden uitgereikt in de categorieen Outdoor, Radio, Print, Health en Pharma.
Dentsu verlegt focus naar 'modern creativity' en presenteert Dentsu Creative
Dentsu, van origine een medianetwerk, presenteert een nieuw wereldwijd creatief netwerk waarin het zijn creatieve bureaus verenigt. De lancering maakt deel uit van een bredere strategie waarin creativiteit centraal staat. Met de propositie 'Modern creativity' moet creativiteit in het hele bedrijf worden versneld. Ook de Nederlandse bureaunaam DentsuAchtung verdwijnt hiermee.
Dit heeft Dentsu maandagmiddag bekendgemaakt op zijn eigen strandfeest in Cannes. Lees hier meer.
Heineken in Cannes: purpose marketing is voorbij, alles is topical
Bruno Bertelli, Global Chief Creative Officer Publicis Worldwide, en Bram Westenbrink, Global Head of Brand Heineken, bespraken hoe Heineken – na 150 jaar – nog altijd de Zeitgeist bespeelt.
Bertelli gaf het voorbeeld van de lancering van Heinekens Silver bier in de Metaverse: ‘Met Gen Z is wat het merk biedt, het premium karakter, en de ‘stem’ van Heineken veranderd. Hoe ga je daar vervolgens mee om in de Metaverse, dat zich perfect leent voor bijvorobeeld modemerken. Maar bier? Hoe kun je dat ervaren? Niet. Dus hebben we dat omarmd door “geen bier” te lanceren: beer with no calories, no hidden ingredients and… no beer. En het heeft bijgedragen: Silver bier is de succesvolste productlancering van Heineken tot nu toe.’
Westenbrink voegde toe: ‘Freddy Heineken omcirkelde vroeger al in de krant, waar het reclamebureau op kon inhaken. Wij willen het “most topical bear brand of the world” van de wereld zijn, waarvan de Super League-inhake Don’t drink and start a league al een goed voorbeeld was. Purpose marketing is voorbij, deze tijd vraagt om topical marketing. De nieuwe generatie wil niet dat je ze iets verkoopt, maar wel dat je een punt maakt. En wij doen dat op onze frisse, niet al te serieuze manier. Zo dicht mogelijk op het moment van consumptie.’
Waarna hij afsluit met de film The Closer, over een flesopener die alle mobieltjes, apps, tablets en computerschermen op zwart zet op het moment dat iemand een flesje Heineken opent – om ons er op een grappige manier op te wijzen dat werkpauzes praktisch niet meer bestaan en we (met een biertje!) meer aandacht voor en plezier met elkaar kunnen hebben.
Openingssessie van Cannes Lions: Edelman en Garry Kasparov lanceren Regain Ukraine
Het PR-bureau en de Russische schaaklegende en tegenwoordig politicus in ballingschap Garry Kasparov roepen de internationale creatieve industrie nadrukkelijk op om Oekraïne te steunen met ideeën en passie – ‘om Oekraïne terug te winnen op alle gebieden’.
Lees het verslag hier.
Nederland 17 keer op nieuwe shortlists
Een relatief goede score vandaag. In de categorieën Entertainment, Digital Craft, Entertainment Lions for Music, Film Craft, Industry Craft, Design en Entertainment Lions for Sport sleept Nederland in totaal zeventien nominaties (mede) binnen,
Entertainment
LGBT Network 'We will become better' door Halal Amsterdam
Industry Craft
Sea Shepherd 'Cath of the day' door Ogilvy Social Lab Amsterdam en Chuck Studio's
Digital Craft
-Netflix 'The Witcher, welcome to the continent' door MediaMonks
-Anne Frank Huis 'The bookcase for tolerance' door MediaMonks, Holy Fools, Hagens PR (2x)
-Microsoft Xbox 'Become master chief' door Superhero Cheesecake Amsterdam
-Heineken 'The virtual Heineken silver' door Boomerang Agency, Le Pub Amsterdam, MassiveMusic Amsterdam
-WeTransfer 'Traces, a digital time capsule' door Wetransfer Amsterdam
Design
Malaria 'Malaria no more' door DentsuAchtung, OneSize, Posterscope, Sizzer (allen uit Amsterdam)
Entertainment Lions for Sport
-AFC Ajax 'a piece of Ajax' door One Nil, Falsum, Major Fifth en Het PR Bureau
Heineken 'The genderless Billboard' door Le Pub Amsterdam
-Samsung 'Fastframe', door Cheil Amsterdam, House of Sports, Park Studio, Starcom Amsterdam (3x)
Film Craft
-LGBT Network 'We will become together' door Halal Amsterdam (2x)
-Staatsloterij 'Fritsie' door TBWA\Neboko, Czar Amsterdam, Men in Green, MRTN Amsterdam, Use of Original Music, HAEVN, Birdy en Frances 'Eg' White
-WeTransfer 'Aline, the French dispatch' door WeTransfer Amsterdam
Nederland 4 keer op shortlists Outdoor
De shortlists van de categorieën Health & Welness, Radio & Audio, Outdoor, Pharma en Print & Publishing zijn bekendgemaakt. In ‘alleen’ de categorie Outdoor is Nederland (mede) genomineerd: voor Netflix 'The art of stealing' (3x) en Sea Shepherd 'Cath of the day' (1x).
Outdoor
- 3 x Netflix 'The art of stealing' door Netflix Amsterdam en Gong Gliwice (Polen)
- 1 x Sea Shepherd 'Catch of the day' door Ogilvy Social Lab en Chuck Studio's (beiden uit Amsterdam)
Tot nu toe hebben 'we' 5 nominaties in 8 categorieën op zak.
Eerste shortlists bekend, TBWA\Neboko genomineerd
De shortlists voor de categorieën Innovation, Glass: the Lion for change en Titanium zijn bekend. De winnaars worden op donderdag 23 en vrijdag 24 juni bekendgemaakt.
In de categorieën Innovation en Titanium is Nederland niet genomineerd, in 'Glass: the lion for Change' wél, te weten TBWA\Neboko en Adidas voor 'Adidas breast gallery'.
De ‘blote borsten’-campagne van TBWA\Neboko is overigens niet geheel onomstreden, de Britse reclamewaakhond maakte vorige maand melding van 24 klachten.
De komende week worden druppelsgewijs de genomineerden en vervolgens winnaars van de in totaal 28 categorieën bekendgemaakt.
Orange Lions maakt 3 Nederlandse ‘Young Lion’-winnaars bekend
Met de Young Lions-competitie van Cannes Lions en Orange Lions krijgen jonge creatieven over de hele wereld de kans een Leeuw te winnen. In totaal deden zeven Nederlandse duo's in zeven categorieën mee, waarvan er drie wisten te winnen.
De winnende duo's werden woensdag bekendgemaakt in een Zoom-meeting, zij staan volgende week op het podium van het Festival of Creativity in Cannes.
De winnaars
Aiyana Zammit (Truus) en Darryl Zhi Tien Soh (Edelman): shortlisted
Gabriel Abrucio (Publicis Amsterdam) en Isaque Seneda (Publicis Amsterdam): shortlisted and rewarded with Bronze
Nino Stoffels (Natwerk) en Claudine Wijsmuller (Natwerk): shortlisted and rewarded with Gold
Makke lammetjes? De nieuwe generatie creatieven is assertiever dan ooit
Als je leuke Jonge Honden tegenkomt in Cannes, laat jezelf dan van je beste kant zien, zo luidt het advies van Wybe Sallows aan vakgenoten.
Sallows, executive strategy director bij Code d'Azur en bestuurslid van Raw, vindt helemaal niet dat de huidige lichting jonge reclamemakers 'onorigineel' is, zoals Jacques Vereecken deze week betoogt in een blog op Adformatie. 'Deze generatie is meer uitgesproken, betrokken en bewuster van hun eigen grenzen dan alle generaties daarvoor.'
Vroeger was alles beter. Dat hoorde ik al toen ik twaalf jaar geleden bij DDB begon. De cowboyverhalen van Pietro. Hoe Manfred zich had opgewerkt van het kopieerhok naar hoofd strategie. First class vliegen. Het bier dat al tijdens de lunch op tafel kwam. In je blote kont in het zwembad duiken tijdens Cannes Lions. Ik was een van de weinigen in de lichting van mijn studie die nog viel voor die charme. De magie van de reclame en daar onderdeel van mogen uitmaken. Lees de volledige blog hier.
Wie zijn de Canneshebbers dit jaar?
Komende week vindt na 3 (!) jaar Cannes Lions weer plaats in levende lijve. Wie zijn volgens vakgenoten de grote kanshebbers?
Ine Stultjens, manager marketing & communicatie Koninklijke Auping
‘Ik heb minder zicht op internationaal werk, maar als ik denk aan Nederlands internationaal werk schiet mij eigenlijk meteen de sportsbra campagne van Adidas te binnen, die ze hebben gemaakt met TBWA\Neboko Amsterdam. Die vind ik echt spot-on, impactvol en respectvol. Want ieder mens is anders en alle borsten verschillend. Absurd dat deze uiting verboden werd in de UK.
Verder denk ik als kanshebber ook aan G-Star met Say it Witcha Booty van The Family. Ik moest er persoonlijk heel even aan wennen (en vooral aan Snoop Dogg), terwijl sommige van mijn collega’s de film direct supercool vonden. Maar toen ik nog eens goed keek, was ik heel snel om en vond ik de insight waanzinnig goed en lekker simpel: je achterwerk moet goed zitten in een jeans. En vervolgens is de executie met een knipoog (alles is een lekkere kont) passend bij de doelgroep van jeans lovers. Zijn markante stijl en authentieke humor zijn volop aanwezig.
Lees hier meer voorspellingen.
Dit zijn de Nederlandse juryleden
Cannes Lions heeft naar eigen zeggen z'n best gedaan om een diverse jury bijeen te krijgen, maar 'de plank is misgeslagen' bij de selectie van juryleden uit Brazilië. Evengoed kent de jury dit jaar 47% mensen van kleur. Nederland heeft dit jaar in totaal 18 juryleden afgevaardigd. Dit zijn:
Awarding jurors:
Natalie Gruis (TBWA\Neboko, categorie Creative data Lions)
Daniël Sytsma (Dentsu, Digital craft Lions)
Felicitas Olschewski (Edelman, Entertainment Lions for sport)
Alex Brennett-Grant (We Are Pi, Glass: the Lion for change)
Carren O'Keefe (AnalogFolk, Mobile Lions)
Milos Obradovic (LePub, Outdoor Lions)
Annematt Ruseler (WeTransfer, PR Lions)
Lisa Hogg (Brave, Sustainable development goals Lions)
Shortlisting jurors:
Esther Overmars (Dawn, Brand experience & activation Lions)
Samyr Souen (DentsuAchtung, design Lions)
Tanya Ponømareva (Boomerang, direct Lions)
Vivian Opsteegh (MediaMonks, film Lions)
Elsa Stahura (Wieden+Kennedy, media Lions)
Marula Vaz (MediaMonks, outdoor Lions)
Seema Sharma (Edelman, PR Lions)
Young Lions competition Jurors:
Nathalie Lam (Philips, marketers)
Jake Butler (180 Amsterdam, film)
(Bron: Orange Lions.)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!