Het internationale documentairefestival IDFA gaat op 18 november weer van start. Om het evenement onder de aandacht te brengen, presenteert de festivalorganisatie de campagne ‘Real emotions, Real film’, ontwikkeld door het Amsterdamse bureau We Are Pi. Met de campagne wil de organisatie laten zien dat elke traan een ander verhaal vertelt.
Naast aandacht vragen voor de lancering van het documentairefestival wil het IDFA, dat ook bekend staat als supporter van de onafhankelijke filmmakers en artistieke expressie, de kracht van de menselijke emoties vieren. Creatief directeur Maurice Mikkers, die de film ontwikkelde met We Are Pi, zegt dat de film verschillende tranen, emoties onder de microscoop heeft onderzocht om de prachtige diversiteit van de emoties te vangen. ‘Vanuit microscopisch perspectief laat de bijbehorende film de unieke en kunstzinnige waarheid zien die in de schoonheid van de menselijke tranen verborgen ligt.’
Onder de microscoop
Mede-oprichter en creatief directeur van We Are Pi, Barney Hobson, legt uit waar de inspiratie voor de video vandaan komt: ‘IDFA onderzoekt de diepten van de menselijke emotie met de documentaire-films van de organisatie. Door er dieper in te kijken, wilden we laten zien hoe prachtig die emoties zijn.’
Volgens de ontwikkelaars vertellen de verschillende kunstzinnige vormen van mineralen in de tranen, voortkomend uit verschillende emoties, stuk voor stuk een ander verhaal. Het idee voor het tranenconcept komt van
Mikkers zelf, die zich in 2014 al afvroeg hoe tranen eruit zien onder een microscoop. ‘Ik ontdekte destijds dat elke traan een uniek kunstwerk is.’
De campagnefilm
Representatie van menselijke ervaring
Voor de campagne werden in totaal 100 tranen verzameld. Daarvoor werkte We Are Pi nauw samen met Mikkers. ‘Elke traan representeert een unieke menselijke ervaring, van een moment van blijdschap tot liefdesverdriet tot trots.’ De bij de
Wetenschap vervlochten met kunst
Mikkers: ‘De tranen zijn op zichzelf al prachtig maar het gaat om het achterliggende verhaal.’ Creatief directeur bij de IDFA, Orwa Nyrabia, voegt daar aan toe: ‘Samen met Mikkers en We are Pi hebben we wetenschap en feiten vervlochten met poëzie, filosofie en kunst. Nyrabia: ‘We tonen hoe echt die emoties zijn en nodigen het publiek uit om de pracht van die gevoelens te ervaren met ons op het IDFA-festival.
De campagne wordt in Nederland uitgerold in bioscopen, social, print buitenreclame en kracht bijgezet met een PR-campagne.
IDFA 2020 loopt van 18 november tot 6 december.