Tekst: Nicole Pickett-Groen
In een serie video’s delen toonaangevende digital design bureaus en ontwerpers uit eigen land waarom Nederlands digitaal ontwerp zich onderscheidt. In deel twee wordt verteld hoe digitaal design kan bijdragen aan een betere wereld en wordt gesproken over toekomstige ontwikkelingen.
De video’s zijn gemaakt door stichting Dutch Digital Design, een collectief van designbureaus die het allerbeste Nederlandse digitale werk met de wereld delen. Het zijn de Dutch Digital Design-partners; Robot Kittens, Greenberry, Fabrique, Media.Monks, Kaliber, Bravoure, Ronin, Code d’Azur, Kapooow, Resoluut, Wonderland, Build in Amsterdam, Studio Dumbar en Adventure Club die meewerkten aan deze serie.
Hoe kan digitaal design een steentje bijdragen aan een betere wereld?
De meesten van ons willen bijdragen aan een betere wereld. De laatste 18 maanden hebben dit gevoel alleen nog maar versterkt. Een betere wereld betekent ook een betere toekomst voor de volgende generatie. Overal om ons heen komen mensen actief op voor hun rechten, maar ook voor die van anderen. Digitale ontwerpers en design bureaus kunnen hier ook hun steentje aan bijdragen.
Producten ontwikkelen die er toe doen
Theo de Monchy (Wonderland) is ervan overtuigd dat iedereen groener en schoner moet leven en meer milieubewust moet zijn. ‘Dit geldt ook voor bureaus, merken en bedrijven.’
Alain (Greenberry) vindt het de verantwoordelijkheid van bureaus om hun empathie, creativiteit en technische kennis samen te laten komen, en op die manier producten te ontwikkelen die er toe doen.
Voor Margot Gabel (Build in Amsterdam) gaat het om toegankelijkheid. ‘Dat is ook de focus bij Build in Amsterdam, bij elk project en iedere digitale ervaring die we creëren.’ Gabel vertelt dat ze het bij Build hun verantwoordelijkheid vinden om klanten en teams dit bij te brengen. ‘Zodat het niet als alleen als een bijzaak, maar juist als een prioriteit wordt gezien.’
Remco (Kapooow) gaat nog een stapje verder. Hij vindt dat design een politieke boodschapper is, en daarom de norm vertegenwoordigt.
De toekomst van digitaal design: Vervagen de grenzen tussen onze fysieke en digitale wereld?
Digitale technologie heeft ons tijdens de Corona-pandemie geholpen met elkaar in contact te blijven. Het maakte de wereld een stukje kleiner. Het leek er zelfs even op alsof de pandemie onze fysieke wereld ten onder deed gaan. De digitalisering van de wereld bleek een feit. Hoe voelt dat nu?
Synergetisch klantervaringen creëren
Voor Yasmin (Ronin) voelt het alsof de twee werelden samensmelten. ‘Hierdoor kunnen merken een klantervaring creëren die synergetisch is, en beide werelden beter maakt.’
De Monchy (Wonderland) is het hier mee eens, ook al denkt hij dat de digitale wereld nooit de fysieke wereld vervangen zal. Hij ziet de digitale wereld als een hulpmiddel om de fysieke wereld mooier, beter te maken. ‘Om mensen naar dingen te leiden, en ze te helpen herinneren.’
Ruimte om te experimenteren
Iedereen is het er over eens dat de digitale wereld de fysieke wereld niet zal vervangen. Maar het kan wel helpen de wereld beter te maken. Remco (Kapooow) gelooft dat digitale technologie kan helpen een geïntegreerde merkervaring neer te zetten. ‘Met extra storytelling touchpoints.’
Liza (Studio Dumbar) voegt hier nog aan toe dat digitale technologie ‘ons meer ruimte geeft om te experimenteren, en dat creëert weer nieuwe mogelijkheden.’
De toekomst van digitaal design: Wat worden de grootste ontwikkelingen op het gebied van digitaal design?
We zijn het er dus allemaal over eens dat digitale technologie nooit de behoefte aan fysiek contact of fysieke producten zal vervangen, maar het kan zeker wel bijdragen om onze levens probleemlozer te laten verlopen. Dus zonder welke digitale technologieën kunnen we in de toekomst niet meer leven?
AR is de toekomst
Volgens Liza (Studio Dumbar) hebben de meeste merken hun bestaan tegenwoordig te danken aan hun digitale platform. ‘En natuurlijk draagt digitale technologie bij aan het verbeteren van deze digitale platforms.’ Liza denkt daarom ook dat motion hier een onmisbare rol in zal spelen.
Margot (Build in Amsterdam) is ervan overtuigd dat Augmented Reality de toekomst is voor e-commerce. ‘Deze technologie kan extra laagjes aan de fysieke wereld toevoegen en de e-commerce-wereld zo mooier en beter maken.’
Veranderingen leiden tot mogelijkheden
Thuy Tran (Adventure Club) gelooft in een toekomst waar hyper-gepersonaliseerde ervaringen de hoofdrol zullen spelen.
‘Een toekomst waar het eigendom van data zich zal verplaatsen van bedrijven naar individuen. Gebruikers gaan beslissen wanneer en hoe vaak hun data gedeeld mag worden. Deze verandering zal nieuwe mogelijkheden creëren, maar ook een andere aanpak van digitale ontwerpers vereisen.’
Ook Amanda (Fabrique) ziet een belangrijke rol voor data in de toekomst: ‘Bruikbare, betrouwbare en zinvolle data is nodig om content te creëren die opvalt. Content die kan bijdragen aan meer zinvolle en meer persoonlijke ervaringen.’
Lees het eerste deel van de interviews met de partners van Dutch Digital Design hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!