Foto's Wytze Hoogslag
Het is een van de meeste gebruikte communicatiemiddelen en zelden bevat het goed nieuws. Een snel geschreven A4’tje achter een winkelraam geplakt met ‘Wegens omstandigheden gesloten’ erop of met een klein dreigement, ‘Fietsen worden direct verwijderd’.
Als student aan de kunstacademie Minerva in Groningen raakte Wytze Hoogslag gefascineerd door de instant-A4-reclame op winkelramen. De pragmatische ontwerpen, de taal en de reflectie van het humeur, soms weergegeven in getekende hartjes, maar vaker als stevig gekraste uitroeptekens of onderstrepingen. Hij verzamelde ze, deed onderzoek en studeerde af op het fenomeen.
‘Zo’n mededeling op een papiertje is nooit een esthetische keuze’, zegt Wytze Hoogslag. ‘Ze zijn amateuristisch, vaak slordig en puur functioneel. Ze zijn er altijd uit noodzaak. Zodra je een A4’tje ziet hangen aan een raam weet je: hier is iets aan de hand.’
Bij het uitbreken van de coronacrisis herontdekte Hoogslag zijn liefde. Zijn woonplaats Amsterdam hing na de start van de lockdown direct vol met inderhaast gemaakte mededelingen van de middenstand. De meest uiteenlopende vormen kwam hij al wandelend – volgens hem de beste manier om ze te ontdekken - tegen.
Soms ging het om miniatuurverhaaltjes in zeven woorden, zoals het tragische: ’21 maart feestelijke opening’ dat handgeschreven werd aangevuld met ‘Helaas even uitgesteld… ☹’. Een andere keer was het een klein woordspelinkje, Grieks restaurant Quarathene. Soms zagen winkeliers commerciële kansen, de fietsenmaker met een opgeplakt artikel ‘Virologen zien fietsen als perfecte zelfbescherming’.
Hoogslag legde met zijn telefoon honderden van dit soort A4’tjes vast op de voorpuien van kappers, cafés, drogisterijen, banken, restaurants en winkels. Zijn verzameling bundelde hij tot een boekje dat de chronologie van de corona-lockdown vat. Van de feitelijk aankondiging ‘i.v.m. het coronovirus zijn wij i.i.g. tot 5 april gesloten’, via de opkomst van de takeaways en coffee tot go’s tot de eerst uitverkochte en later weer verkrijgbare mondkapjes.
Hoogslag deed, indachtig de transparantie en laagdrempeligheid van de A4-affiches zelf, geen enkele moeite om zelf uit spiegelbeeld te blijven op de foto’s. Zijn gemillimeterde coronakapsel groeide in het boekje geleidelijk weer aan.
Op 1 juni, de dag dat de horeca weer openging stopte Wytze Hoogslag met fotograferen. Toen de virus bedwongen leek, verdwenen de A4’tjes als propjes in de prullenbak. Ze hadden hun dienst gedaan.
Waarschijnlijk volgen er binnenkort nieuwe.
IVM HET CORONAVIRUS
De publicatie wordt uitgegeven door Onze Kapel, het bureau waar Wytze hoogslag werkt en hem de ruimte gaf aan dit project te werken.
Auteur(s): Wytze Hoogslag
Begeleidend essay: Camiel Bulder, merkstrateeg
ISBN/ISBN13: 9789090333564
Prijs 9,99 euro
Het virus maakt geen onderscheid. Ook in de A4’tjes waren we allen even gelijk, van stadsarchief tot moskee.
Wytze Hoogslag ontdekte een gezamenlijk kenmerk bij drogisterijen en apothekers, de enorme hoeveelheid A4-boodschappen.
Instructies op een blaadje. De klinkers zijn met een rode stift ingekleurd, voor extra aandacht wordt er flink onderstreept. In het geschreven A4’tje is rechts bovenin nog even de pay-off gekrabbeld: ‘Veiligheid boven alles’
Een hartje in A4 en een boodschap voor oud en nieuw en jong, bekend en onbekend: jullie worden gemist!
Grieks restaurant Athena maakt een grapje en verhaspelt zijn naam. Zoals zoveel restaurants moest het zich beperken tot afhalen en bezorgen. Rechts nog een gezondheidskundig verkoopargument.