Overslaan en naar de inhoud gaan

De magie van de perfecte alfagolf

Harder werken leidt niet tot meer creativiteit. Lummelen, dagdromen en niksen: daar ontstaat de echte magie. Lees het blog
Partner
Zandbeek

Prijswinnende pioniers in contentmarketing. Verkozen tot Bureau van het Jaar (2018) en gewaardeerd als beste marketingbureau van Nederland in 2017 én 2018 in de MT1000. Zandbeek werkt o.a. voor ABN AMRO, Aon, Stichting BKR, KPN, opleider NHA, Rijkswaterstaat, Signify, Suez Nederland en Vebego International.

Zandbeek
Zandbeek

Paul McCartney droomde de melodie van Yesterday. JK Rowling bedacht Harry Potter in de trein. En Nikola Tesla kwam tijdens een wandeling in het park op het idee voor een inductiemotor. Iedereen weet: creativiteit ontstaat meestal niet van achter een bureau. Het is een proces dat we niet aan banden kunnen leggen, maar juist gebaat is bij loslaten. Waarom proberen we dit proces dan toch constant te regisseren?

Een goed idee kost geen tijd, wel headspace. Pas wanneer we mijmeren en ontspannen, lijken onze hersenen bereid om over te gaan tot magie. Niet voor niets ontstaan de beste ingevingen vaak onder de douche. Maar de meeste kantoren hebben geen douches. En in plaats van te ontspannen, proberen we dezelfde creativiteit vaak te ontketenen door ons juist extra goed te concentreren.

Het resultaat is dat we vaak urenlang brainstormen. In de hoop dat een klein idee leidt tot iets groters. In de verwachting dat die collectieve hyperfocus leidt tot briljante ingevingen. In de realiteit blijft het vaak bij middelmatige ideeën. Vind je het gek? Het creatieve proces vangen in een brainstorm, is net zoiets als proberen te ademen in een strak korset: door een gebrek aan ruimte blijft die zucht van verlichting uit.

Koester het gelummel

John Cleese, meesterbrein achter Monty Pyton, weet hoe het wel moet: “If you want creative workers, give them enough time to play.” Met andere woorden: in plaats van elk uur ‘nuttig’ te maken, zouden we juist meer aandacht moeten besteden aan lummelen en dagdromen. De meest creatieve ideeën ontstaan dan vanzelf. Dat klinkt misschien contraproductief, maar dat is het niet.

Het geheim zit in alfagolven. Dat zijn hersengolven die aanwezig zijn, wanneer we ontspannen. Ze zorgen ervoor dat we afdwalen – zoals wanneer je na een lange autorit denkt: ben ik hier al? We voelen ons plezierig, ontspannen en in balans. En de alfagolven doen nog iets belangrijks: ze zorgen ervoor dat onze aandacht naar binnen wordt gericht.

Door onze aandacht naar binnen te richten, krijgt onze rechter hersenhelft het hoogste woord. Ineens horen we gedachten die we normaliter beschouwen als afleidend gemurmel. En denken we in vergezochte associaties, in plaats van logica. Het zorgt ervoor dat we denken aan creatieve antwoorden die er eigenlijk altijd al waren, maar waar we eerder simpelweg niet naar luisterden.

Leve de magie

Dus als je de volgende keer verwoed probeert te concentreren met je vierde kop koffie: stop daar eens mee! Je wordt niet creatiever door eindeloos te brainstormen of jezelf urenlang te pushen. Jouw hersenen zijn altijd bezig, dag en nacht. Zelfs wanneer je slaapt, verwerken ze terabytes aan informatie. Voed jouw brein met input door je in te lezen op het onderwerp. Google wat, kijk een YouTube-video of lees een boek.

Vertrouw vervolgens op de kracht van jouw grijze massa en ontspan. Wandel een rondje door het park. Of bingewatch Selling Sunset met je handen in een bak paprikachips. Want geloof ons: jouw hersenen zijn keihard aan het werk. Zelfs wanneer je niet bewust creatief bezig bent. Wat moet je daarmee? Niets. Lekker laten werken. Totdat je ineens een ingeving hebt. Eureka! Wanneer? Geen idee. Dat is de magie. Laten we hopen dat we nooit achter het antwoord komen.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Zandbeek

Prijswinnende pioniers in contentmarketing. Verkozen tot Bureau van het Jaar (2018) en gewaardeerd als beste marketingbureau van Nederland in 2017 én 2018 in de MT1000. Zandbeek werkt o.a. voor ABN AMRO, Aon, Stichting BKR, KPN, opleider NHA, Rijkswaterstaat, Signify, Suez Nederland en Vebego International.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in