“Niets zo irritant als appjes tussendoor, of inkomende teamgesprekken”, roept psycholoog Mark Tigchelaar in de Business Break Podcast tegen co-presentator, ondernemer Charlotte van ‘t Wout. “We zitten in een enorme spagaat. Aan de ene kant willen we bereikbaar zijn, maar ook productief. Allebei gaat niet.”
Niemand zal verbaasd zijn dat een psycholoog in een podcast de nadelen van het altijd maar online zijn bekritiseerd. Wel opvallend is dat hij het doet in een podcast van een telecombedrijf. Waarom kiest Vodafone Business ervoor om samen met Business Insider een podcastserie te maken waarin de hosts pleiten om af en toe de verbinding te verbreken?
Toen Martijn van Lieshout 16 jaar geleden bij Libertel, de voorganger van Vodafone Nederland begon, was zoiets inderdaad ondenkbaar. Digitale marketing, laat staan content marketing, bestond nog niet. Krantenadvertenties, direct marketing en radio- en tv-commercials waren de belangrijkste kanalen om mobiele telefoonabonnementen aan consumenten en bedrijven te verkopen. “Die eerste jaren waren we bezig met de mensen te overtuigen dat ze onze technologie nodig hadden. We lieten zien wat je wel allemaal kan met 3G-mobiel internet. Het was echt je product pushen”, zegt van Lieshout, tegenwoordig B2B-marketingdirecteur bij VodafoneZiggo.
Zeker na de uitbraak van de corona-pandemie, maar eigenlijk al jaren daarvoor, hoefde je als telecombedrijf geen enkele ondernemer meer het nut en de noodzaak van je diensten uit te leggen. Snel en mobiel internet zijn dissatisfiers geworden in de ogen van de ondernemer. Hij is het belang van een goede verbinding veel meer gaan zien.
Van push naar pull
Bij VodafoneZiggo ligt de nadruk de laatste jaren veel meer op hoe de klant de technologie kan en wil gebruiken. “De meest fundamentele shift die we de afgelopen tien jaar op de marketingafdeling gemaakt hebben, is dat we niet langer kijken naar wat wij de klant willen verkopen, maar naar de echte vraag van de klant”, zegt Van Lieshout. “Dat betekent dat alles nu begint bij marketing, maar ook dat iedereen binnen VodafoneZiggo marketeer is, ook die monteur. We werken allemaal samen aan die totaalervaring voor de klant.”
Contentmarketing speelt binnen die allesomvattende marketingstrategie een belangrijke rol. “We zullen niet zo snel meer vertellen dat je 5G moet hebben, maar laten veel liever met verhalen zien hoe je het gebruikt. Hoe kun je jouw bedrijf onderscheiden door gebruik van technologie en hoe kunnen wij jou daar als Vodafone Business bij helpen”, zegt Van Lieshout.
Dat helpen van ondernemers is een doel op zich geworden. Niet elke keer als Vodafone Business een hand uitsteekt, doen ze dat omdat er kans op een ‘sale’ achter zit. “In ons Future Ready-project hebben we onderzoek gedaan naar of bedrijven klaar waren voor de toekomst, en zo niet, wat ze eraan zouden kunnen doen. We zagen veel klanten worstelen met hybride werken. Natuurlijk ook met de kwaliteit van de verbindingen, soms thuis niet zo goed als op het werk, maar ook de processen eromheen. We waren het eerste grote bedrijf in Nederland dat beleid rond hybride werken had opgesteld. Daar maken we dan een openbaar stuk van, dat ondernemers kunnen downloaden. Vervolgens hebben we een podcastserie gemaakt om te laten zien hoe je het aanpakt.”
Al meer dan 14.000 ondernemers en leidinggevenden volgden een cursus rond ondernemen en productiviteit bij Charlotte van ‘t Wout. Mark Tigchelaar verkocht op zijn beurt meer dan 100.000 exemplaren van zijn boeken over onder andere focus. Maar welke tips gebruiken ze zelf in de dagelijks praktijk met hun teams? Daar vertellen ze over in de Business Break Podcast van Vodafone Business - de verbinder van flexibel werkend Nederland - en Business Insider.
Dat is ook precies de gedachte achter de Business Break Podcast die Vodafone Business en Business Insider maakten. In twintig minuten worden ondernemers bijgepraat door Van ’t Wout en Tichgelaar aan de hand van een herkenbare uitdaging van een Vodafone Business-klant. Het bijbehorende e-book bij de serie geeft meer achtergrond. De ondernemers uit de podcast worden uitgebreid geïnterviewd over hun lessons learned, en de belangrijkste tips van Van ’t Wout en Tichgelaar zijn terug te lezen.
Fijn dat je als MKB-organisatie thuis kunt werken, maar hoe zorg je dat je ook echt werkt, en niet alleen het gevoel hebt dat je in ellenlange video calls zit waar geen einde aan lijkt te komen? Vodafone Business helpt je er graag mee.
Luister naar alle podcasts
Meer weten over branded content gecreëerd door BI Studios voor Business Insider Nederland? Lees meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!