Overslaan en naar de inhoud gaan

Jasper Koek, PR- en contentmanager Porsche: ‘Wij verkopen auto’s die niemand nodig heeft, maar die iedereen wil hebben’

En dat betekent dat wij die droom levend moeten houden door verhalen.
Partner
Business Insider

Business Insider (BI) richt zich op de nieuwe generatie zakelijke leiders. Met positieve verandering en innovatie als thema inspireren, informeren en faciliteren wij zakelijke beslissers zodat zij hun bedrijf, carrière of leven continu kunnen verbeteren. BI Studios is het in-house content marketing bureau van BI. BI Studios werkt nauw samen met adverteerders om ‘high quality sharable stories’ te produceren en deze te distribueren via de kanalen van BI voor een groot en kwalitatief bereik.

Jasper Koek, PR- en contentmanager Porsche.
Jasper Koek, PR- en contentmanager Porsche.
Jasper Koek, PR- en contentmanager Porsche.
Jasper Koek, PR- en contentmanager Porsche.

Het is altijd de eerste vraag die Jasper Koek (43) krijgt sinds hij bij Porsche werkt. Ook nu weer. Rijdt hij er zelf ook een? “Voor mijn werk wel regelmatig, maar hij staat niet op de oprit. Met kleine kinderen is een sportwagen ook niet de meest praktische auto. Maar ooit zal hij er wel komen, een 911 of een Boxster,” zegt Jasper Koek.

Koek is PR- en contentmanager Luxury & Performance Cars bij Pon Automotive. En het zou gek zijn als hij niet zou dromen van een sportwagen. Dat krijg je als je de hele dag wordt omringd door Lamborghini’s, Bugatti’s, Bentley’s en Porsches.

Van huis uit is Koek geen echte marketeer. “Ik ben begonnen als woordvoerder in de telecom en onderhield de relaties met de traditionele media,” zegt Koek. Een sluimerende liefde voor auto’s maakte dat hij de kans om bij Pon te werken niet kon laten liggen. In eerste instantie werd hij ook bij Pon woordvoerder. In die rol onderhoudt hij de contacten met de autojournalisten. “Dan gaat het heel vaak over het product en de techniek.” Die contacten zijn er nog steeds. “Die automedia, die zijn er vaak voor de echte petrolheads die alles over prestaties of techniek willen weten, maar we willen graag een veel bredere doelgroep bereiken.”

Verkopen van dromen

Met die andere groep doelt Koek op al die mensen die van een Porsche dromen, maar misschien niet precies weten wat het verschil is tussen een luchtgekoelde 911 van voor 1997 en een later model. Die doelgroep kun je beter voeden met verhalen. En dat is waarom hij tegenwoordig steeds meer bezig is met contentmarketing. 

“Wij verkopen auto’s die niemand nodig heeft, maar iedereen wil hebben. En dat betekent dat wij die droom levend moeten houden door verhalen te vertellen,” zegt Koek. Mensen willen lezen over andere mensen met een Porsche. Het verhaal van de persoon die in de Porsche rijdt, is daarbij een belangrijk onderdeel van het verhaal. De lezer of kijker wil zich graag herkennen in die ander. “Gelukkig hoef je bij Porsche nooit lang te zoeken naar een goed verhaal,” vertelt Koek. “Er zijn in Nederland 30.000 Porscherijders en een groot deel daarvan zoekt elkaar vaak op.”

Een mooi voorbeeld van een project waarin de rijder centraal staat, is een reeks verhalen die BI Studios, het contentmarketingbureau van Business Insider, voor Porsche maakte: The Eclectic Gamechanger.

Ondernemers zoals Mark de Lange (Ace & Tate) en José Woldring (The Media Nanny) hebben allemaal iets met Porsche, maar het verhaal draait vooral om ondernemerschap. “Ondernemers zijn onder Porsche-eigenaren oververtegenwoordigd,” vertelt Koek. “Door die ondernemer niet alleen te bestoken met advertenties, maar echt relevante verhalen van andere creatieve ondernemers te bieden, wordt de associatie tussen succesvol ondernemen en Porsche alleen maar sterker.”

Dat was tijdens deze campagne ook de primaire doelstelling: het verhogen van brand engagement onder de ondernemersdoelgroep waarbij je vooral kijkt naar consumptie-kpi’s. De benchmark werd bijna drie keer overtroffen en zorgde voor traffic naar de landingspagina’s van Porsche.

Geen reclame

Erg trots is hij ook op een serie minidocumentaires waarin de eigenaren van acht generaties Porsches 911 worden gevolgd. Van de liefhebber van de klassieker uit de jaren zestig tot de eigenaar van het nieuwste model. Koek: “Dat is tijdloze content. Een echt boeiend portret van een man of vrouw. Waarin het primair niet gaat over de auto zelf, maar over de speciale band die de eigenaar ermee heeft.”

Jasper Koek, PR- en contentmanager Porsche.
Jasper Koek, PR- en contentmanager Porsche.

Schiet je dan niet door met het maken van content? Ja, en nee, stelt Koek. Een veelgemaakte fout met contentmarketing is dat de afzender het uiteindelijk niet kan laten om er toch een reclameboodschap van te maken. “Je moet heel erg uitkijken dat het geen promotiepraatje wordt. Misschien is het dat ik een media-achtergrond heb, maar ik ben ervan overtuigd dat branded content alleen goed werkt als het journalistieke content is.”

Langetermijnstrategie

En hoe zit het met de effectiviteit van contentmarketing? Het effect is soms moeilijk te meten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld online advertenties waarbij je een hele duidelijke call to action hebt. “Dat is lastig”, erkent Koek. “Maar juist de doelgroep die je met content probeert te bereiken, is vaak nog niet ontvankelijk voor die advertentie. Die moet je eerst voeden met verhalen om ze aan het merk te binden. Het is het vullen van de funnel met mensen die over 5, 10 of 15 jaar die Porsche willen kopen. Die probeer je eerst te verleiden tot het inschrijven voor een nieuwsbrief of om eens op ons eigen contentplatform te komen kijken. Die proefrit komt dan later wel.” 

Bekijk de content serie voor Porsche Taycan

 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Business Insider

Business Insider (BI) richt zich op de nieuwe generatie zakelijke leiders. Met positieve verandering en innovatie als thema inspireren, informeren en faciliteren wij zakelijke beslissers zodat zij hun bedrijf, carrière of leven continu kunnen verbeteren. BI Studios is het in-house content marketing bureau van BI. BI Studios werkt nauw samen met adverteerders om ‘high quality sharable stories’ te produceren en deze te distribueren via de kanalen van BI voor een groot en kwalitatief bereik.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in