In deze snel veranderende tijden, waarin we balanceren tussen verbeeldingskracht en de verleiding van zogenaamde 'perfecte oplossingen', is het cruciaal om te begrijpen wat jouw rol als organisatie- en communicatieprofessional is. Want wat betekenen alle veranderingen voor communicatie? Is iedere verandering losstaand van elkaar of is er een lijn in te ontdekken?
Corporate antropoloog en bestsellerauteur Jitske Kramer ontdekte dat er een vaste dynamiek ontstaat als er een verandering plaatsvindt. Bij iedere verandering zijn er namelijk drie universele transitiefases waar we als mens en organisatie doorheen gaan. Ze schrijft hierover in haar zojuist verschenen boek ‘Tricky Tijden’ dat nu al in de top 5 staat.
De fases van verandering
Fase 1 is de separatiefase, waarin je afscheid neemt van wat je had. Je laat het bekende achter je en weet nog niet wat de toekomst je gaat brengen. Vervolgens breekt de fase van liminaliteit ofwel de overgangsfase aan. Een verwarrende tijd waarin je je graag verschuilt achter schijnzekerheden en je gemakkelijk te verleiden bent door mooie beloftes die het proces van verandering bedreigen. Het vertrouwde moet je loslaten en grenzen verleggen. Het uiteindelijk eigen maken van de nieuwe situatie gebeurd in de integratiefase.
Het narratief en de verhalen
Kramer vertelt dat in de antropologie veranderingen worden beschreven als een narratief, het grotere script dat betekenis geeft. Daarnaast heb je verhalen ofwel de gebeurtenissen. Wanneer je als organisatie door een kleine verandering gaat, kun je het narratief intact houden en alleen de verhalen veranderen. Maar als het een grote verandering betreft, dan merk je dat het narratief aangepast moet worden. Dan heb je te maken met transities die ingrijpend zijn voor jouw organisatie. In deze situatie moeten structuren, processen en interne verhoudingen schuiven. Het instrument hiervoor is taal en communicatie. Maar wat betekent dit voor de organisatie en voor jou als communicatieprofessional?
Belangrijk is om inzicht te krijgen in welke fase van verandering jij en jouw organisatie zich bevinden. Dit helpt jou in de keuze van communicatieactiviteiten en de manier van storytelling. Als professional speel je met grenzen, je rekt ze op en verlegt ze. Bij veranderingen heb je iemand nodig die durft eerlijk en oprecht te communiceren en de verandering te bespreken. Alleen dan verklein je de kans om te blijven hangen in de fase van liminaliteit en daadwerkelijk de stap te zetten naar een nieuwe fase én echte verandering.
Met welke verandering ga jij aan de slag?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!