Dove heeft excuses aangeboden voor de Facebook-advertentie waarin een zwarte vrouw verandert in een witte vrouw. Het Unilever-merk heeft de advertentie verwijderd.
In de Facebook-post was een gifje van drie seconden te zien van een zwarte vrouw die haar bruine T-shirt uittrekt om te veranderen in een witte vrouw. Deze trekt haar witte T-shirt uit waarna er een gekleurde vrouw tevoorschijn komt met een iets donkerder blouse aan.
De Facebook-post leidde tot de nodige beroering op sociale media, waarna Dove vrij snel besloot de advertentie offline te halen.
An image we recently posted on Facebook missed the mark in representing women of color thoughtfully. We deeply regret the offense it caused.
— Dove (@Dove) 7 oktober 2017
Het is niet de eerste keer dat Dove onder vuur ligt voor een ‘racistische’ advertentie. In 2011 liet het drie vrouwen zien waarbij ook de suggestie werd gewekt dat blanker beter is. Ook die leidde tot heftige reacties.
Dove's racist advertising is nothing new... just the most recent of many pic.twitter.com/U3fdRICHZv
— Black Girl Culture (@blkgirlculture) 8 oktober 2017
Dove profileert zich probeert al meer dan tien jaar als merk dat er is voor mensen van verschillende leeftijd, gewicht en afkomst.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!